: Jelentéssel bíró cselekvés: a kilépés megváltoztatja a nézésünket,
ezt mondod?
: Szétszórt figyelmünket szedi össze: egyszerre látjuk az Egyet és
látjuk az Egészt.
: Sőt látjuk azt is, hogy mi vagyunk azok, akik nézzük, és akik nézünk.
: Pontosan. A rab nem csak kilép, nem csak elszakad, ez ugyanis
nem volna elég: ő be is lép a személyére szabott , kockacsendbe",
ebbe az áttetsző , white cube"-ba, aminek a létezéséről nem is tud¬
tunk, és ahol egyszerre megtalálja magát.
: Mi meg alig bírjuk elviselni ezt a hirtelen támadt élességet.
: Valaki látva látszik: ritka, elkülönböző és sorsfordító esemény
nemcsak annak, akit néznek, hanem annak is, aki néz.
: , Megáll" a csendben, fölfedezzük őt: egy embert látunk magunk
előtt. Tanúi vagyunk egy ember megszületésének, aki megszüle¬
tésével a mi világra jövetelünket tanúsítja. Vele történünk, egyide¬
jűvé válunk vele: , kilépünk" gondatlan figyelmünk fogságából, és
, megállunk? mi is vele.
: Csupa egyidejűség, ezt mondtad az előbb: valóban ez , történik".
Ahogy nézzük, mert a vers már az első szóval frontálisan szembe¬
helyez bennünket a fogollyal, úrrá lesz rajtunk is a ,hunyorgäs”.
Milyen jó szó: az álom és az ébrenlét közötti, önkéntelen vibrálása
a szemnek: a misztikus transzra is jellemz6 nystagmus. Minden
hunyorog, fekete-fehér, hibás filmszalagok módján, a vetített kép
is, a szemlélő is. Vakító rebbenés: az arányok radikálisan megvál¬
toznak. Szemben velünk megtörténik a kilépés, ezen az oldalon
meg, ahol mi állunk, a kiválás azonnali visszhangjaként, a kimoz¬
dulás; pontosabban: kimozdíttatás. Mert mi is állunk, nem kétsé¬
ges, szemben az ártatlan áldozattal, és félni kezdünk ettől a ma¬
gánytól, ami olyan közel kerül hozzánk, mint még ember magánya
sohasem, még a magunké sem, bizonyosan.
: Ártatlan áldozat, azt mondtad. Honnan tudhatjuk, hogy ártatlan?
: A vers címe egyértelművé teszi: a haláltábor megnevezése, Ra¬
vensbrück, és a címben szerepelő , passió". Ezt még tovább hang¬
súlyozza az első állítmány, , kilép", és a határozatlan alany. A ,va¬
laki" az ,egyetlen" értelmében, akiben minden fogoly benne van
egyszersmind. Minden kétséget kizáróan egy megtizedelési szer¬
tartás szereplőivé váltunk. Még halljuk a kiszámolás visszhangja¬
it, a személytelen ,,zehn” még ott hasitja a levegot felettiink. A rab