OCR Output

PILINSZKY SZÍNHÁZI ÉS FILMES VÍZIÓJÁNAK TOVÁBBÉLÉSE

Pilinszky Kőfal és ünnepély című versében mintha Daniel Stern kutatásai
kelnének életre kérdés formájában: mi történik, mi történik valójában , minden
tettünk boldogtalan / és irtóztató ideje alatt"?

Hommage a Robert Wilson

A késszurás mozdulata, s a kéz
boldogtalan stációi után?

A félbeszakadt dallamok,
a csapzott ünnepélyek és
az összekuszált csillár fényein túl?

A fal előtt? A fal után?

Mi történik, mi is történik
minden tettünk boldogtalan
és irtóztató ideje alatt?

Pilinszky egy másik verse, a Hommage a Sheryl Sutton I jó példája annak, hogy
egy rituális aktus miként sokszorozza meg a jelentést Sheryl Sutton színészi
cselekvésén keresztül, mely cselekvés azt sugallja, hogy a szituáció és a motiváció
független tőle. Nincs jele semmiféle spontán vagy előre megfontolt akaratnak.
Az alkotásnak ez a via negatívája Pilinszky ars poeticájának az alapja.

A lehető legszűkebb térben
végrehajtottad, amit nem szabad.
Csodálkoztál a szertartáson,

mely vágóhíd, bár nincs kiterjedése,
könyökig ér, bár nincsen ideje.

Csak később hallottad, amit
letakartál. Majd belépve a kertbe
elámultál a telehold varázsán.

A Hommage a Sheryl Sutton II egy úszó mozgásra utal, amely Sheryl szerint
az erőssége volt, és amely szinte észrevehetetlenné tette a mozgást. Ez a fajta
színpadi „idömerömozgäs” Wilson szinte minden előadásában megjelenik (leg¬
utóbb az Oidipuszban).

s 19 c