PILINSZKY SZÍNHÁZI ÉS FILMES VÍZIÓJÁNAK
TOVÁBBÉLÉSE VERSBEN, PAPÍRSZÍNHÁZBAN
ÉS SZÍNPADON!
Az itt következő tanulmány Pilinszky verseiben és prózájában a rítus és a szer¬
tartás színházi megközelítésének költői következményeit, valamint a költő tanú
állapotról alkotott nézeteit vizsgálja egy olyan időszakban, amikor a liturgia és
a szertartás megjelent Robert Wilson színházról való gondolkodásában is. A Pi¬
linszky János mozdulatlan színházáról franciául?, majd magyarul? megjelent
könyvemben közzétett kutatás elsősorban két levélen alapul, amelyeket a Co¬
lumbia Egyetem korai Robert Wilson Archívumában fedeztem fel. Ezt a kutatást
a Routledge Kiadónál idén megjelent könyvem (Poetic Images, Presence, and the
Theater of Kenotic Rituals)" egyik fejezetében a poétikus ritualitás irányába
fejlesztem tovább, melyet itt röviden magyarul is ismertetek. Jelen tanulmány
második felében kitérek a poétikus ritualitás hatásmechanizmusának vizsgál¬
hatóságára néhány kortárs alkotó előadása és verse esetében.
POETIKUS RITUALITAS ES A KORAI ROBERT WILSON
A költői szöveg és a színpadon végrehajtott rituálé közötti különböző összefüg¬
gések leírására a színházantropológiából jól ismert szerzők (Turner és Schechner)
meglátásai mellett két bielefeldi kutató, a poétikus ritualitás elsősorban né¬
met jelenségeinek feltárásán dolgozó Wolfgang Braungart és Saskia Fischer
releváns meglátásait fogom használni, legalábbis kiindulópontul. Braungart és
Fischer szerint a költöi ritualitäs rävilägit a költöi es drämai formäk liminälis
! A tanulmány rövidebb verziója a Magyar Napló 2021 novemberi számában jelent meg A poétikus
rituálé tanúja, Pilinszky János — ma címmel.
Le «thédtre» immobile de Janos Pilinszky — lu dans l’optique de Mallarmé, Simone Weil et Robert
Wilson, Pärizs, L[’Harmattan, 2014.
Sepsi Enikő: Pilinszky János mozdulatlan színháza Mallarmé, Simone Weil és Robert Wilson
műveinek tükrében, Budapest, KRE-LHarmattan, 2015.
London — New York, Routledge, Taylor & Francis Group, 2021.