OCR
194 HoRvártH LÁSzLó — támogató munkatársak aránya — oktaró-hallgaró arány A bevont változókkal hierarchikus klaszrerelemzést végeztünk, 5-8 klaszrert létrehozva. Az összevonó eljárások közül a Ward-módszert alkalmaztuk, amely úgy hozza létre a csoportokat, hogy azon belül a legkisebb legyen a szórásnégyzet növekedése. A rávolságmértékre a négyzetes euklidészi rávolságot alkalmaztuk. Az egyes klasztereket grafikusan és leíró statisztikák mentén is megvizsgálva, végül az 5 klaszteres megoldás mellett döntörtünk. A továbbiakban ennek a megoldásnak a bemutatása következik. A KIALAKÍTOTT KLASZTEREK BEMUTATÁSA 107] KLASZTER 1 (pl. AVKF) Kis hallgatói létszámú, hitéleti képzést nyújtó intézmények (N=22) KLASZTER 4 (pl. ELTE) Nagy méretű, széles képzési területet lefedő 5- intézmények (N=11) o ® ® 300 o Oo 40 o da KLASZTER 5 (pl. DE) o o Legszélesebb képzési 0-7 00 palettával rendelkező, klasszikus egyetemek (N=4) d KLASZTER 3 (pl. BCE) d Közepes méretű, elsősorban a gazdasági-társadalomtudományi, wg munkaerö-piacra fökuszälö 37 KLASZTER 2 (pl. MOMENX képzést nyújtó intézmények Speciális és fókuszált (N=15) képzési palettaval rendelkezo, budapesti aa intézmények 10 (N=12) I ' 1 I -10 0 10 20 1. ábra. Az öt klaszter elhelyezkedése