OCR Output

Soós SÁNDOR

A csan/zennek ez a hipotéziseket elvető szelleme az örök kezdők szelleme,
amely egyszerre a 20. századi nyugati zen nagy alakjának, Sunrju Szudzukinak
[fn félé, 1904—1971] programadó deklarációja:? , A zen tudat, a kezdet[ben
lét] tudata", " mind Heideggernek" egyik alapvetése:

s, Talán éppen a filozófia mutatja meg a legmélyebbre hatóan és a legkitartób¬
ban, hogy mennyire a kezdeteknél tart az ember. Filozofálni végül is nem jelent
mást, mint kezdőnek lenni."

Ha elfogadjuk Heidegger filozófiadefinícióját, úgy bizonyos értelemben
önmagában nyugati értelemben vett filozófiának kell tekintenünk a csan/zen
hagyományt, a 20. századi ismeretelméletbe nyúlása nélkül is, hiszen annak
alapcélkitűzése éppen a kezdetbe való belehelyezkedés."?

A buddhista irodalomtesttel kapcsolatban elmondottakon túl a csan az év¬
századok során kialakította saját bölcsességi irodalmát, " amelyben válogatott
szútraszövegek, legendák, tan-történetek, példázatok és bölcseleti művek is
helyet kaptak." Ezek mellett mind Kínában, mind Koreában és Japánban kü¬
lönösen hangsúlyos részét képezi a csan/zen hagyományos Tan-anyagának a
képzőművészeti alkotások sora: így a kalligráfia, a festészet, a portréfestészet, ?
a szobrászat, ? a kertépítés és az építészet."

, Egyenesen az emberi szivre mutatas” [Ifa AD] ©

55 Shunryu Suzuki: Zen Mind, Beginner’s Mind, New York and Tokyo, Weaterhill, 1970.

A szöveg első magyar nyelvű változata A zen szellem, az örök kezdők szelleme címmel jelent meg,
A bölcsesség az, amely a bölcsességet keresi alcímmel, Halasi Sándor fordításában. Első kiadás:
Buddhista Misszió, Budapest, 1987; elektronikus formátum: http: //terebess.hu/keletkultinfo/
kezdok.html (Letöltes: 2012. november 21.)

Itt eltekintek a bevezetöben felvetett elvtöl, mely szerint nem vonok pärhuzamot a nyugati
filozófia és a disszertációban érintett témakörök között.

Rüdriger Safranski: Egy némethoni mester, Budapest, Európa Könyvkiadó, 2000, 11. , Vielleicht
zeigt die Philosophie am eindringlichsten und nachhaltigsten, wie anfagerhaft der Mensch ist.
Philosophieren heißt am Ende nichts anderes als Anfänger sein.” Rüdiger Safranski: Ein Meister
aus Deutschland, Fischer Taschenbuch Verlag, Frankfurt am Main, 1997, 15.

Aminek a testtartäs felvetele a kifejezödese.

Dale S. Wright: Introduction: The Concept of Classic Literature in Zen Buddhism, in Steven
Heine — Dale S. Wright (eds.): Zen Classics: Formative Texts in the History of Zen Buddhism,
3-[8].

Miklés (szerk.): Kapujanincs Âtjéré, 214-215.

A csan/zen hagyomäny ezt nevezte tintanyomnak, “hf, kinai: mo-csi, japän: bokuseszeki, läsd:
Brinker — Kanazawa — Leisinger: ZEN Masters of Meditation in Images and Writings, 38.

63 Uo., 83-97.

64 Uo., 61-80.

® Kinai: cse-cse zsen-hszin, japan: dzsikisi ninsin

60

61

62

+ 294 +