OCR Output

TEKINTHETŐ-E A FILOZÓFIAKÉNT ÉRTELMEZETT CHAN/ZEN BUDDHIZMUS VIZSGÁLATI

Filozófiai értelemben a csan a kész válaszoktól való elszakadás, és a problé¬

Ha meg akarjuk érteni az igaz valóság mibenlétét, és komolyan meg akarjuk ismerni
a világegyetem és az élet igaz arculatát, minden kétkedésre való képességünket fel kell
szítanunk, minden mesterséges hipotézist el kell engednünk, és a közvetlen megis¬

merést kell a kiindulóponttá tennünk, amely kétségessé teszi önmagában a kétséget."

Ha a filozófia levetkőzi az öröklött hipotéziseket, és új, szilárd alapokat kíván, mindig

ehhez a közvetlen megismeréshez tér vissza."

48

A kóanok megoldásának hagyománya éppen ezt jeleníti meg. G. Victor Sogen Hori: Zen Kóan
Capping Phrase Books: Literary Study and the Insight “Not Founded on Word sor Letters",
in Steven Heine — Dale S. Wright (eds.): Zen Classics: Formative Texts in the History of Zen
Buddhism, New York — Oxford, Oxford University Press, 2006, 171-214, 173. (A kesöbbi
időkben, a hanyatlás első jeleként a kóanokhoz kommentárt írtak — vesd össze: Uo., 174. —,
majd a megoldásokat késznek tekintették, és nem egyszer anyagi ellenszolgáltatás ellenében
adták-vették. — [szóbeli adatközlő elmondása alapján])

Nisida: Dzen no kenkju, 2. 1.18.

Uo., 2.1. 43.

’Felvetes’, feltételezés, "hipotézis, elmélet: ((IX ka: ideiglenes", "átmeneti", "egyelőre fennálló"),
valamint: (E tei: meghatároz; "eldönt"

Így az elővételezés tudati kényszerként is értelmezhető, és ekkor a buddhista struktúrában a
szamszkárákkal rokonítható szerepet kap.

A buddhista hagyomány a megszabadulás tökéletességei közül a vírjá-páramitá, a heroizmus/
bátorság erényét ezért helyezi az elmélkedés fokozata elé a tízes sorozatban. Vesd össze: a felé¬
bredés tíz lépcsőfokát bemutató szakasszal.

Megjelölő és nem kizáró értelemben.

e 293 "