OCR Output

FARKAS GYÖRGY

A jóslatok elhangzása után a két megzavarodott hős katona folytatná útját,
azonban az erdő még nem engedi őket. Összesen tizenegyszer indulnak neki és
torpannak meg a ködben, mire a köd oszlani kezd és meglátják a kastély távoli
körvonalait. Az igazi történet azonban szerintem azalatt zajlik, míg ezeket a fu¬
tamokat megteszik a ködben. Itt megkezdi a lélek tartócölöpjeinek erodálását a
kísértés, s mire visszaérkeznek, Vasizu már készen áll arra, hogy megadja magát,
ha döntést még nem is hozott."

Mikor a jóslattal megegyezően megkapják előléptetésüket, a megdöbbenéstől
a formális viselkedés álarca rájuk merevedik. Így távoznak, szó nélkül, mereven
előre nézve, mert a jóslat által felrajzolt jövőnek a jelenbe kapcsolódása teljesen
felforgatta a számukra ismert és biztonságot jelentő világot.

Hogy Kuroszava mennyire a határok, határátlépések témáját állítja a közép¬
pontba, annak remek vizuális kifejezése a kitüntetés utáni szekvencia" helyszín¬
és nézőpont váltásai. A szekvenciát indító képen nagytotálban látjuk Vasizu új
otthonát, az Északi Helyőrség épületét. Idilli a kép, még a fekete-fehér fényképe¬
zés ellenére is, érezzük a nyár minden álmosító, megnyugtató részletét. A bőven
termő mezőn munkások dolgoznak, egy szolga lovat vezet az épületbe. Közelebb
kerülünk a cselekmény helyszínéhez, a beállításváltással a lovat vezető szolga
már az épület udvarán megy keresztül. A kamera tovább fordul és a képbe kerülő
három szolga párbeszéde megerősíti a nézőt abban, hogy ebben a helyzetben
mindenki szerint elégedettnek kellene lennie Vasizunak és feleségének.

Szinte az emlegetésre jelenik meg a ház tornácán Vasizu. A szolgák fejet hajta¬
nak előtte. Vasizu észreveszi, hogy mindenki őrá figyel. Ekkor hátranéz, visszafe¬
lé a szobába, ahonnan kijött. Ezzel az egyszerű mozdulattal máris összeköti a két
teret, miközben tétovázásából érezzük azt is, hogy éppen egy határvonalon állt
meg. Azt érzi, elégedett lenne azzal, amit elért. Pont úgy, ahogy a körülötte lévő
emberek gondolják. De belül -— és itt a szónak mindkét értelmére utal a kép — a
szobában és a szívében is, csendesen kínozza a kérdés, neki kell-e továbblépnie,
vagy hagynia kell, hogy a sors cselekedjen helyette.

A következő beállításnál már bent vagyunk a házban, és Vasizu belépésével
elérkezünk a vívódáshoz. Az ajtóból még visszanéz a kint hagyott világra, majd
vélhetően folytatja párbeszédét Aszadzsival. Kettejük párbeszédének jelenete a
filmben még két variációban megjelenik, de célját, beállításait tekintve a három
különálló jelenet egyazon helyzetnek a szeriális ismétlése. Aszadzsi ezekben a

15 A shakespeare-i szövegben kifejezetten azt az álláspontot képviseli még ekkor, hogy nem tesz
semmit a királyi cím elnyeréséért, hozza el számára azt a sors, ha úgy akarja. Bár ez is inkább
csak egy pillanatnyi gondolatként fogalmazódik meg benne. (Macbeth 1.3.142.)

15 2648"-től.

+ 274 +