OCR Output

DOMA PETRA

Joshióval (Cassio) és Ija Gózóval (Jago), akik magasabb társadalmi státuszba
tartoztak, teikoku sinminek “EEK, vagyis az uralkodé kôzvetlen alárendeltjei
voltak. Muró azonban a háború alatt kivívott katonai sikereinek köszönhetően
főparancsnoki rangot kap és Tajvanra kell utaznia, hogy felszámolja az ottani
lázadásokat, stabilizálja a helyzetet és erősítse az ott lakók Japán iránti hűségét.""
Muró emellett szülői engedély nélkül, egyfajta szabad szerelemben él együtt egy
gazdag szamuráj család lányával, Tomonéval (Desdemona). Valójában azonban
ez a státusz inkább szeretői (onrii 47 J —), mint feleségi, s úgy is értelmezhető,
hogy a felkapaszkodott katona bemocskolt egy felette álló lányt." Utóbbi atala¬
kítással a japán társadalmi változásokra, míg a Tajvanon való helyőrséggel Japán
gyarmatosító törekvéseire reflektáltak. Otodzsiró, tartva magát reformjához,
nem alkalmazott onnagatákat az előadásban, így a közönség Tomone szerepében
Szadajakkót láthatta. Debütálása sikeres volt, mivel a korabeli kritikák alap¬
ján sikerült Tomone szerepéhez hozzátennie a , japán szellemet" és az eszményi
japán nőt megtestesítenie a színpadon, aki nyugodtan fogadja és panasz vagy
tiltakozás nélkül tűri a vádakat."" Ami újdonságnak számított az előadásukban,
a befejezés volt, melynek ki kellett elégítenie a morált a gonosszal szemben, így
Cassio lelőtte a menekülő Jagót.

Látva, hogy a közönség pozitívan reagált az újításokra, 1903 novemberében
bemutatták a Hamletet (Hamuretto "N.V. 7 b) is, melyet kortárs tokiói díszletbe
adaptáltak. Hogy a császári családot ábrázolják a színpadon nem csak helytelen,
de egyenesen lehetetlen lett volna, így a fiatal Hamura Tosimaru egy arisztokrata
család sarja volt, s egyben egyetemi diák. Otodzsiró a siker érdekében ebben
az előadásban azonban Gertrúd szerepére egy tapasztalt onnagatát választott,
de Oriét (Ophelia) ez esetben is Szadajakko alakította, akinek őrület- és halál¬
jelenetéről számos magasztaló írás jelent meg: , Mikor kitántorgott bizonytalan
lábain himbálózva, gyermeki hangjával, az elképesztően költői volt"" — írta a
Jomiuri Sinbun egyik cikkében. Az előadásban a kortárs és szenzációkeltő elemek
— mint példaul Hamlet bebiciklizése a hanamicsin — mellett már az Erzsébet-kort
imitáló jelmezek is megjelentek.

Otodzsiró visszatérő elképzelése volt az egyenes színház/dráma létrehozása és
turnéztatása mellett egy szervezet kialakítása, mely a sinpa színészeket tömörí¬
tette és érdekeiket védte. Ebből kifolyólag nagy jelentőséggel bírt számára, mikor
1907-ben létrejött az Új Színészek Nagy Koalíciója (Sinhaijú Daidó Dankecu

64 Ikeuchi Yasuko: Kindai nihon ni , Osero" no honan geki, Áto risáchi, Vol. 3, 2003, 137—150., 140.
http://r-cube.ritsumei.ac.jp/bitstream/10367/2808/1/ar3_ikeuchi.pdf (Letöltés: 2017. júlus 11. )

65 Ikeuchi: Kindai, 144.

6 V6.: Downer: Madame Sadayakko, 222-223.

& Yomiuri Shinbun, 1903. november 9. idézi: Downer, Madame Sadayakko, 226.