Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000068/0000

Kortárs Japanológia III.

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Title (EN)
Contemporary Japanese Studies III.
Field of science
Történettudomány / History (12970), Nyelvek és irodalom / Languages and Literature (13013), Filozófia, etika és vallástudományok / Philosophy, Ethics and Religion (13030)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000068/0242
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 243 [243]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000068/0242

OCR

KAVAKAMI OTODZSIRÓ: A SZEIGEKI LÉTREHOZÓJA Az átfogó törekvések ellenére a kabuki azonban rendkívül kis mértékben volt képes a megújulásra, s mindenfajta próbálkozás ellenére az 1800-as évek végén kialakuló siupa sokkal népszerűbbnek bizonyult a tradicionális műfajnál. Ez az új színházi törekvés eleinte politikai színezetet kapott. A Liberális Párt (Dzsijútó BFHH3f£) több szempontból ellenezte az új kormány mindenre kiterjedő modernizációs tevékenységeinek módját. A polgári jogok védelméért síkra szállók azonban a párt 1884-es feloszlatását követően is próbálták terjeszteni nézeteiket az emberek között. Nagyon rövid időn belül kézenfekvő megoldásnak tűnt, ha agitáló beszédeiket, dalaikat a színház falain belül, akár kisebb jelenetekbe beépítve adják elő. A liberális mozgalom fiatal vezetői voltak a szósik LEE (bátor fiatal vagy csatlós"), akik népszerű dalok, szósi-busik It-Effi előadásával terjesztették lázadó gondolataikat. A színházban való fellépések és kampányolás ötlete Szudö Szadanoritöl HERE (1867-1907) szärmazott, aki koräbban rendőrként, később újságíróként dolgozott Kiotóban, majd a kialakuló új rendszer láttán csatlakozott a szósi mozgalomhoz. A halála után ,az új színház atyja" névvel illetett férfi vezetése alatt jött létre 1888-ban egy szósikból álló csoport, a Nagy Japän Térsasäg a Szinhäz Reformjäért (Dainippon Geigeki Kjéfükai X HA szóla), mely a nyugatiasodást támogatta, és e cél terjesztésének érdekében a színházat használta. Szudó úgy vélte, hogy a különböző, színpadon előadott politikai beszédek a gyerekek és idősek számára nehezen érthetők, ráadásul állandóan tartani kellett a műsorok betiltásától, amennyiben a rendőrség túl transzgresszívnek ítélte az elhangzottakat." Ezért döntött amellett, hogy a színház irányába tesz lépéseket, hiszen egy-egy előadáson keresztül érthetőbben tudta bemutatni a problémákat, melyek foglalkoztatták. Többek között az 1894 és 1895 között zajló japán-kínai háború is tökéletes témát szolgáltatott, így sorra születtek a háborús tematikájú előadások, melyekben a japán katonák hazafiasan és derekasan harcoltak, miközben a közönség legnagyobb csodálatára ágyúk is megjelentek a színpadon." Ezek az újszerű próbálkozások határozták meg a sinpa, vagyis új iskola alapjait. Az elnevezést először az újságok kezdték használni, s a kialakuló műfajt , új iskolának" hívták a már klasszikusnak számító kabukival szemben, mely a , régi iskolának" számított (kjüha IHR). A legfontosabb változásnak a nők színpadon való (újrajmegjelenése számított. 1877-ben ugyanis eltörölték az ezt tiltó törvényt, s a nők visszatérhettek ° Ihara Toshirő: Meiji engekishi, Tokyo, Waseda Daigaku Shuppanbu, 1933, 649. 7 Kokubu Tamocu: A japan szinhdz, ford. Kopecsni Peter, Budapest, Gondolat, 1984, 78. 8 Benito Ortolani: The Japanese Theatre: From Shamanistic Ritual to Contemporary Pluralism, Princeton, Princeton University Press, 1995, 233. + 241 +

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.16 MB
Permalink to jpg
022_000068/0242.jpg
Permalink to ocr
022_000068/0242.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu