OCR Output

KÉPZŐMŰVÉSZET ÉS IRODALOM INTEGRÁLÁSA
A JAPÁN OKTATÁSBAN

——— a0—————

VARRÓK ILONA

Varrók Ilona A művészeti nevelés története Japánban című PhD-disszertációja (me¬
lyet a szerző az ELTE BTK Neveléstudományi Doktori Iskola hallgatójaként készített,
megvédve 2003-ban) a japán művészeti nevelés történetén és gyakorlatán keresztül
helyezi új megvilágításba a japán oktatással kapcsolatban általánosan elterjedt képet,
illetve a japán oktatás és a csoport, az egyéniség, a kreativitás összefüggéseinek kérdé¬
sét. Az integratív szemléletű komplex nevelésnek a japán kultúra vizuális jellegében és
a japán művészetek szinkretizáló hagyományában gyökeredző sajátos aspektusán, szó
és kép szerves kapcsolatán keresztül igyekszik feltárni és bemutatni a japán művészeti
nevelésben rejlő lehetőségeket, s eljutni a legfontosabb következtetéshez: egy népnek
tárgyakban, szokásokban, rítusokban őrzött tradícióin túl kapcsolatrendszereiben,
mentalitásában őrzött szellemi öröksége mutat a jövő felé.

Az itt közölt fejezet azt járja körül, hogy a japán vizuális kultúra, a művé¬
szetek szinkretizáló hagyománya hogyan jelenik meg az anyanyelv/irodalom és
a művészet/rajz integrált oktatásában, és ezzel összefüggésben miért és hogyan
értékelődik fel a kollektív vagy társas kreativitás az információs társadalom
korában nemcsak Japánban, de mindenütt a világon.

Japán természeti adottságai, a tájak festői szépsége és a földrengésekben, tájfu¬
nokban, vulkánkitörésekben megmutatkozó kegyetlensége — az ebben az egy¬
szerre magával ragadó és magától eltaszító környezetben, e természet részeként
egymásrautaltságban élő embereknek a természet egészét átfogó szemlélete —,
a mindennapokban is megnyilvánuló sajátos művészi érzéket, és a természeti
adottságokat a leghatékonyabban kihasználó találékonyságot alakított ki a japán
emberekben. Ilyen körülmények között nem meglepő, hogy a japán elemi iskolai
oktatásban , a tantárgyak közül majd mindegyiknek köze van a művészetre való
neveléshez." A japán vizuális kultúra, a művészetek szinkretizáló hagyománya

! Székácsné Vida Mária: Gyermekművészet Japánban, Corvina Kiadó, 1971, 52.

+05 +