Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000066/0000

A csíksomlyói kegyhely és búcsújárás. Diktatúra, rendszerváltás, modernizáció

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Mohay Tamás
Title (EN)
The Shrine and Pilgrimage at Csíksomlyó. Dictatorship, end of communism, modernization
Field of science
Antropológia, néprajz / Anthropology, ethnology (12857), Mítosz, rítus, szimbólumok, valláskutatás / Myth, ritual, symbolic representations, religious studies (12850), Kultúrtörténet, kollektív azonosság és emlékezet története / Cultural history, history of collective identities and memories (12982)
Type of publication
monográfia
022_000066/0507
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 508 [508]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000066/0507

OCR

506 VI. ÖSSZEGZÉS Fő módszerünk a történeti szemléletű néprajzi-antropológiai jelenkutatás, tekintetbe véve az időben lezajló változásokat és azok máig nyúló hatásait, emlékezetét. Megfigyelésre, beszélgetésekre, írott (szakirodalmi, levéltári, sajtóban megjelent) és képi (fénykép, film, videó) forrásokra épül. Megvannak a természetes korlátai, ezért bármennyire is törekszik a teljességre, azt mégsem érheti el, és több megállapítása továbbfejleszthető vagy korrigálható lesz. A régmúltra, az 1949 előtti évszázadokra visszatekintve a II. részben (4-6. fejezet) abból indultunk ki, hogy ez az időszak formálta ki a kegyhely egészét, annak szellemi környezetét, természeti és épített térszerkezetét, alkotta meg a rituális tisztelet tárgyait, és alakította ki az ünneplés formáit, szertartásrendjét. Mindez a mai napig meghatározó a diktatúra négy évtizede, majd a rendszerváltást követő három évtized során. Tudatos emlékezéssel vagy anélkül, rejtett vagy nagyon is nyilvánvaló módon viszonyítási kereteket jelentettek. A középkor elejétől (akár már a honfoglalást követően) kezdett kiformálódni a Székelyföld csíki régiójának magyar, székely, katolikus-keresztény lakossága, közösségeinek rendje, ideértve a szerzeteseket is. Van, amit ebből viszonylag tisztán látunk, más lényeges dolgokban viszont, mint például a térség keresztény hitre térése, alig tudunk részleteket. Biztos pont az erdélyi püspökség 1009-ben történt megalapítása: ettől kezdve bizonyára eltartott száz-kétszáz évig a helyi egyházi szervezet kiépülése, ami aztán az 1330-as években keletkezett pápai tizedjegyzékek adataiban már előttünk áll. A ferencesek megtelepedését az 1400-as évek első évtizedeitől vehetjük biztosra, templom és rendház az 1440-es évektől állt. A csíksomlyói kegyhely szent tereinek kialakulása ugyancsak a középkorban indulhatott meg, még akkor is, ha esetleg feltételezünk írásos forrásokban nem rögzített korábbi kultuszhelyet. A kora újkorban, a hitújítás idején, amikor az erdélyi katolikus egyház intézményi szerkezete szinte teljesen összeomlott, a csíki ferences rendház több-kevesebb folytonossággal tovább működött; ez vetette meg az alapját a 17. században bekövetkezett újjáépítésnek, és emelte egyre magasabb szintre nemcsak az erdélyi ferenceseket, hanem különösen Csíksomlyót. Az önálló ferences rendtartomány 1729-től már számos rendházzal, iskolával és egyre gyarapodó létszámú szerzetessel rendelkező kiterjedt szervezet volt. A 16. századból származik a jelentős művészi értékű gótikus Mária-szobor; ennek sok hasonló erdélyi szász és magyar társa van a korszakból, de hasonló méretű nincsen, és egyik sem jutott el a tiszteletnek arra a fokára, mint a csíksomlyói. Sajnos ma még nem ismerjük a szobor készítési helyét, sem azt, hogy hol volt , élete? első évtizedeiben, honnan és hogyan került Csíksomlyóra; annyi bizonyos, hogy a főoltáron az 1661-es tatár betörés utáni helyreállításkor helyezték el, és már akkor napsugár-koszorúval díszítették. Az is bizonyosnak látszik, hogy korábban egy szárnyas oltár középponti alakja volt, mellette két kisebb méretű női szent alakja állt. A kegyszobor mellett a kultikus tisztelet tárgyaként a maga nemében egyetlen a labarum néven ismert sajátos formájú és szerkezetű tárgy. Nehéz is lenne besorolni: nem baldachin, nem lobogó, amit bárhol le lehetne másolni, nem is jelvény,

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1951 px
Hauteur de l'image
2775 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.49 MB
Lien permanent vers jpg
022_000066/0507.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000066/0507.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu