OCR Output

19. A NEMZETI ARCULAT 493

pap számára milyen belső lelki folyamatok során erősödött meg az a hivatástudat,
amely oda vezette, hogy hatvan-hetvenévesen egyre inkább a Babba Mária tisz¬
teletének és e tisztelet terjesztésének szentelte magát.

Egy másik oknyomozás tárgya lehet az, hogy a magyarországi szinkretista ke¬
resztény és - jobb szó híján - újpogánynak nevezhető vallási-kulturális csoportok
hogyan találtak rá egy erdélyi ferences pap eszméire; kik és hogyan kapcsolták
össze Babba alakját - távolra vezető és egyre inkább a mitologikus logika szerint
- sok , ősi" keleti nép hitvilágával. Egyikük Takács György, aki tanulmányt, majd
önálló könyvet is szentelt Babba Mária alakjának."?" Harangozó Imre ugyancsak
híve lett ennek a gondolatnak.?"7" Nem tudjuk részletesen dokumentálni, hogy e
felfogás hogyan találta meg az útját az új táltosok irányába, de tény, hogy a csík¬
somlyói Mária-tisztelet az 1990-es évek közepe tájékán ebben a körben is része
lett a hitvilágnak. Az is tény, hogy a Babba Mária alak utat talált a politikai pa¬
letta szélsőjobb oldalán elhelyezhető alakulatok felé is. 2001-ben a csángó misét
követően például a Magyar Igazság és Élet Pártjának tagjai a templom ajtajában , a
csíksomlyói csodatevő Szűzanyát, a Babba Máriát ábrázoló szórólapokat osztogat¬
tak, melyeknek a hátlapjára a Magyar imádságot követelést nyomtatták, alá pedig
a párt jelvényét". Az ott jelen lévő magyar politikus asszony, Dávid Ibolya igazság¬
ügyi miniszter természetesen elutasította a gesztust, mondván, ilyenkor elkerülik
a politikát." Ezt a kapcsolatot azok a szinkretista nézetrendszerek alapozzák meg,
amelyek egy speciális, szkíta gyökerű magyar kereszténységet képzelnek el, amihez
képest az egyház által képviselt tanítás úgynevezett judeokereszténységnek minősül,
ahol - Badiny Jós Ferencnél például egészen világos antiszemita éllel — a , pártus
herceg”-nek tartott Jézus eredeti származása is megkerdöjelezödik.

Nem meglepő, hogy a P. Daczó Lukács és a saját szerzetesrendje közti egyik,
éveken át húzódó konfliktus oka a Babba Mária körül kialakult helyzet lett. Amikor
1989 után a korábbiaknál szabadabban lehetett előállni saját elgondolásokkal, a pá¬
ter is azt remélhette, hogy az, amit ő addigi buzgalmában a maga hitével meglátott,
pozitív fogadtatásra talál majd a rendjében és a vezetők körében is. Hetvenéves
volt már, negyven éve nem élhetett rendi közösségben, sőt, 1970 után több mint
tíz éven keresztül eldugott és magányos falusi plébános volt. Saját maga alakítot¬
ta ki elgondolásait, igazi társakra nem talált sem szellemi-lelki, sem tudományos
értelemben. Szerette volna, hogy a plébániai lelkipásztori feladatoktól megszaba¬
dulva teljes erejével a saját tudományos kutatásainak szentelhesse magát, hogy
így teljes mélységében kidolgozhassa a Babba Máriára vonatkozó elképzeléseit.
Ezt Csíksomlyón szerette volna megtenni, és 1993-tól mindent elkövetett, hogy
a rendi vezetés jóváhagyásával nyugdíjazzák, és odaköltözhessen. A helyzet más¬

936 Takács Gy. 1993, 2002. Takács György szerkesztésében jelent meg a páter imaszöveggyűjtése:
Daczó 2003.

937 Harangozó 2001, 2003.

938 2001-06-19 Kristály.