OCR Output

490 V. A MODERNIZÁLÓDÁS

2003-ban végül megvalósult a tíz évvel korábbi terv: a Kis-Somlyó és a Nagy¬
Somlyó hegy nyergében előadták az István, a királyt. A júliusi bemutató nem pün¬
kösdre esett, a tíz évvel korábbi kívánságokon akkorra már túlléptek: az Ezer Székely
Leány-találkozó estéjén, július 5-én került sor az István, a király nagyszabású csík¬
somlyói bemutatójára. A felújítást az a Novák Ferenc rendezte, aki az ősbemutató
koreográfiáját is készítette. A készület hetekig tartott, az utolsó napokban már éjjel
is zajlottak a próbák. A rockopera rendezése átmenetet képezett a színpadi(as) és az
oratorikus megjelenítés között, mert a Hármashalom-oltárszínpad még ideiglenesen
megnagyobbítva sem adott lehetőséget nagyobb szabású színpadképek megalkotá¬
sára; a magyarországi és erdélyi táncegyüttesek összekapcsolása viszont látványos
táncjeleneteket tett lehetővé. Az előadást hatalmas tömeg követte, és a Duna Tv
egyenes adásban is közvetítette. Több korábbi, a műért lelkesedő fiatal generáció
volt együtt, a húsz évvel korábban volt fiatalok éppúgy, mint az új századelő if¬
júsága. Sosem látott nagyságú, egyesek szerint 300 ezer feletti nagy tömeg gyűlt
össze, és az előadás szinte demonstrációvá nőtt azzal, hogy a végén a szereplők és
a tömeg együtt énekelték el a Himnuszt, majd utána a Székely himnuszt is. Az ese¬
mény sajtóvisszhangja, az előadás interneten elérhető részletei, a DVD-n is kiadott
koncertfilm és a tíz évvel későbbi megemlékezések egyöntetűen jelzik, hogy ez az
előadás az eredetihez hasonlóan ugyancsak messze túlmutatott önmagán. , Mintha
kicsit Nagy-Magyarország ideköltözött volna", idézte fel Lakatos Imre táncoktató,
a szervezést összefogó Ezer Székely Leány Alapítvány tagja."

Ez ez esemény átvitt értelemben biztosan nyomot hagyott magán a helyszí¬
nen: aki később ott járt, már erre a nagy előadásra is emlékezhetett. Egy, az er¬
délyi magyar fiatalok nemzeti identitástudatáról szóló kutatás során azt találták,
hogy a rockopera ottani előadása után a fiatalok számára Csíksomlyó jelentőségét
együttesen adja meg a monumentális vallási ünnep és maga a helyszín." A ké¬
sőbbi években a nyeregben tartott Ezer Székely Leány Napok alkalmával vagy más
ünnepeken, illetve a csíkszeredai templomokban és másutt is sorozatosan mutattak
be rockoperákat, amelyek különösen a fiatalabb generációk számára jelentettek
vonzerőt (2005: A megfeszített, 2006: Napba öltözött asszony, 2007: Székely Gol¬
gota, 2011: Szent László király, 2015: Csaba királyfi, 2019: Mária evangéliuma).
2016-ban viszont a gyulafehérvári érsekség és a somlyói ferences templomigazgató
nem járult hozzá egy Márton Áronról szóló rockopera csíksomlyói bemutatójához.

Babba Mária

A csíksomlyói búcsú az 1990-es években néhány év alatt vonzerőt kezdett gyako¬
rolni olyan csoportokra is, amelyek egyetemes (katolikus) vallási eszméket és szim¬
bólumokat sajátos módon ötvöztek magyar hagyományokkal. Ezeknek egyik, talán

°27 2013-07-05 Péter.
°8 Kovacs 2010. 100-101.