OCR Output

430 V. A MODERNIZÁLÓDÁS

a legutóbbi évtizedben sem; mostanában a hűtőmágnes, kulcstartó, , dimenziós"
Mária-kép, műgyanta szobor az elérhető választék."? Hasonló a helyzet a kegy¬
hely másik emblematikus tárgyával, a labarummal is: ezt sem látni ábrázolva vagy
másolatban, a tárgy megmaradt kizárólagos helyi, kultikus szerepében, egyáltalán
nem vált emlék- vagy ajándéktárggyá.

A búcsúra érkező árusok többsége rendszerint pénteken érkezik, szombaton
hajnalban pakol ki, késő estig árul, majd folytatja vasárnap reggeltől délutánig.
Az ő búcsús idejük a forgalomhoz igazodik, annak hullámzását követi: a vásári
szempontból legjobb idők számukra szombaton a nagymisét követő órák, vasár¬
nap pedig a délelőtt. Az, hogy ők maguk mennyire tudnak vagy akarnak magán
a búcsún részt venni, széles skálán mozog.

Egy fiatal gyergyószentmiklósi lány, aki eladóként utazott a búcsúra, 1996-ban
elmondta, hogy bár katolikus, nem érdekli az ünnep vallási háttere. Elvesztette
hitét a búcsúban, az ünnepet csak egy nagy üzletnek és presztízstalálkozónak tart¬
ja. Foglalkozására nézve felszolgáló egy bárban. A búcsúban egy eladópult mögött
kétnapi munkával szombat-vasárnap többet keres, mint máskor egy hónap alatt."

Egy székelyudvarhelyi kisiparos házaspár ,artizanat holmit” ârult: kézmü¬
ves, népművészeti termékeket, fafaragást, szalmából font tárgyakat. A házaspár
már pénteken megérkezett, felállította a sátrat, majd , búcsút jártak", kimentek
a Salvator-kápolnához, imádkoztak Máriához. Éjjelenként az autójukban aludtak,
őrizték a sátrat."

Elég természetes, hogy az árusok kihasználják az egyszeri alkalmat, a búcsúsok
érdeklődését és azt, hogy csak egy napig vannak jelen, sosem találkoznak többet;
ez lehetővé teszi, hogy magasabb haszonkulccsal dolgozzanak, áruikat drágábban
adják, mint máskor. Egymás közelében inkább sok különböző árus helyezkedik el,
mint több azonos; ez nehezebbé teszi, hogy a vevők egyszerűen odébb lépjenek,
és másutt más áron vásároljanak.

Emlék, ajándék

Akár részt vevő zarándokokról beszélünk, akár inkább turista jellegű érdeklődők¬
ről, legtöbben visznek magukkal valamit a búcsúból. Ezt csakis egyének teszik
meg; csoportok együttesen a kegyhelyről nem visznek haza tárgyakat. A tárgyak
mintegy tartalmazzák, elvihetővé teszik a kegyhely szentségét.

A minden hasonló búcsújáróhelyen szokásos jelvények, kegytárgyak, szentké¬
pek, szobrocskák mellett Somlyón vannak sajátos, másutt elő nem forduló tárgyak,
amik ajándék- vagy szentelményszerepűek (is).

782 https://szentpeterbolt.hu/Csiksomlyoi-ajandektargyak (letôltve: 2019. jülius 31.).
783 Rab Árpád interjúja, 1996. május 24.
784 Fülöp Hajnalka és Albert Réka interjúja, 1993.