OCR Output

17. Vásár

pünkösdi búcsújárás tárgyi világa beláthatatlanul gazdag, a puszta felsorolás is

megtölthetne egy teljes fejezetet. Idetartozik minden, ami , megfordul" az ün¬
nepen: a templomi felszerelések, a szentélyben elhelyezett votívtárgyak és hála¬
táblák, a zarándokok személyes tárgyai és a csoportok identitását kifejező szimbó¬
lumok, egészen a kísérő szekerek lovainak díszített szíjazatáig. Minden tárgynak
megvan a saját , élete": az emberek mellett mintegy a tárgyaknak is nagy találko¬
zóhelye a búcsú forgataga. A búcsúban árusok sokasága működik, mindegyikük
átgondolt árukészlettel érkezik abban a reményben, hogy minél többet el tudnak
adni, és így minél kevesebbet visznek haza. A hazatérők ebből a készletből válo¬
gatják össze hazavitt emléktárgyaikat, ajándékaikat.

Árusok

1990 után fokozatosan előtérbe került a búcsú üzleti oldala. Ez egyszerre újjá¬
éledés és folytatás. A vásár 1949 előtt természetes része volt az ünnepnek, utána
visszaszorult, noha vásári árusok a búcsúban a diktatúra évtizedeiben is működtek.
P. Daczó Lukács írta a püspökségnek 1970-ben: , Egészen vásártér lett a temp¬
lom tere. Hiába próbáltam távol tartani az árusokat. Nincs máshol terük.""" (Lásd
6. melléklet.)

A búcsú lehetővé teszi alkalmi árusok működését, jövedelemhez jutását, üzleti
tevékenységét abban a térben és időben, ami rendeltetését tekintve a szenttel való
ünnepi találkozást célozza. Aki búcsúba megy, annak a vásárlás mellékes, még ha
olykor nélkülözhetetlennek látszik is. A megvásárolt tárgyak egyik része a hagyo¬
mányos értelemben vett , búcsúfia? körébe tartozik, mások inkább emléktárgyként
határozhatók meg, és egyre többször látszik, hogy egyszerű , hétköznapi?" szükség¬
letek kielégítésére is szolgálhatnak. A búcsúra érkezőknek már jó ideje az lehet
a benyomása, hogy ott se szeri, se száma a vásári árusoknak, akiknek árukészle¬
tében minden megtalálható, ami könnyen szállítható, kis helyen elfér, mutatós és
olcsó.

768 GYÉL 1970-1830/23.