Egyikük hangsúlyozta, hogy bár református, érdekli a búcsú, és már többször lát¬
ta a tévében."? Ugyanebben az évben egy másik, autóbuszos csoport is érkezett
Nyíregyházáról. Csíkszentsimonban voltaképpen csak szállást szerveztek, amiben
a helybeli egyháztanácsos segített korábbi kapcsolatok révén. Először jártak Er¬
délyben, , kirándulásképpen jöttek, a község hívta meg őket, itt szállásoltuk el, kí¬
váncsiak voltak a csíksomlyói búcsúra". Két éjszaka, pénteken és szombaton alud¬
tak a faluban, és sok más hasonló csoporttal együtt ők is csak a Szék útján mentek
fel gyalog, addig busszal."! Hasonló volt a martfűi sörgyár autóbuszos csoportja,
akik a megfigyelő szerint , abszolút turisták", a búcsú számukra csak a kirándulá¬
suk egyik programja. Szombaton a mise kezdete előtt a tömeggel szemben haladva
igyekeztek lefelé a nyeregből, mert nem is tudták, hogy ott mise lesz.
A hozzájuk hasonlók számáról alig lehet becslést tenni; a tapasztalat és az inter¬
júk egyaránt arról győznek meg, hogy a búcsús tömeg egyik része mindenképpen
sokkal inkább turista, mint zarándok, és ha néhány órára igyekeznek is bekap¬
csolódni az ünnepi események forgatagába, hamar visszazökkennek az érdeklődő