OCR
406 V. A MODERNIZÁLÓDÁS „Csatlakozök” A felidézett példákból láthattuk, hogy a kegyhelyre irányuló hagyományos zarândoklat mellett a turista arculat az 1990-es években (és részben napjainkban is) párhuzamos rendszernek mutatkozik. Egyazon csoportban is vannak inkább zarándokok és inkább turisták. A távolról és kívülről érkezők közül sokan a maguk módján igyekeznek bekapcsolódni a kegyhely évszázados hagyományvilágába: nemcsak szállóvendégek a Székelyföldön, hanem csatlakoznak is a tradicionális vonzáskör településeihez, velük tartanak, programjuk egy részét hozzájuk igazítják. Ez rendszerint a kegyhelyre vonulás rövidebb vagy hosszabb szakasza, de lehet néhány órás vagy akár egy-két napos közös gyalogmenet is. Ugyancsak ennek az igyekezetnek a jelét látjuk abban, hogy a szombati búcsú másnapján, vasárnap útba ejtenek olyan települést, ahol legalább egy mise erejéig újra átélhetnek vallási élményeket. Ez a csatlakozási törekvés olyan jelenség, amit más kegyhelyeken sehol nem figyelhetünk meg, akár Máriapócsra, akár Mátraverebély-Szentkútra vagy külföldi zarándokcélpontokra gondolunk. A nagy kegyhelyekre irányuló tömeges vallási turizmus ismert motivációi Csíksomlyón kiegészülnek ezzel a sajátos tartalommal és viszonyrendszerrel. Az ilyen csoportok számára azok, akik , csak" turisták, még inkább elkülönülnek az ő vallástól távolabb eső motivációikkal, időbeosztásukkal, magatartásukkal. Pusztai Bertalan elemzi azt, ahogyan a vallási turisták körében , világosan visszafejthető a zarándok normatív képzete", akihez képest sajnálkoznak, ,hogy ez az utazas mas”.”#* Ez a ,normativ képzet" Csíksomlyón a maga élő valóságában érzékelhető, ezért a hozzá való igazodás vágya is elevenebb. A párhuzamosságból adódó számos eltérés ugyancsak emiatt tapasztalható. Az aszkézisnek, nehézségek vállalásának megvannak a hagyományai, gyakorolják, alkalmas helyzetekben beszélni is tudnak róla. Mogyoród Madéfalvával létesített testvértelepülési kapcsolatot 1990-ben, attól kezdve több évben autóbuszos csoport érkezett a faluba, és csatlakozott az ottaniak keresztaljához. 1996-ban csak néhány személygépkocsival mentek amiatt, hogy nem sokkal a búcsú utáni időre várták a madéfalviakat a millecentenáriumi megemlékezésre. A többi hasonló csoporthoz képest korábban, már csütörtök este megérkeztek, és hétfőn indultak haza. Pénteken napközben mentek be a kegytemplomhoz, majd másnap tartottak együtt a zarándokcsoporttal. , Töltekezés nekünk is", vetette közbe az egyik házigazda a találkozáskor." Mogyoród hasonlóképp közel van egy Mária-kegyhelyhez, Máriabesnyőhöz, mint ahogy Madéfalva Somlyóhoz, és a helybeliek tudnak róla, hogy régebben oda is mentek hasonló gyalogos csoportok; számukra a saját jelenkori búcsújárásuk sok száz kilométernyire az otthonuktól némiképp az otthonról ismert saját múlt megidézése is. 743 Pusztai 2004b. 428. 744 Kőrösi Katalin interjúja mogyoródi zarándokokkal, 1996. május 25.