OCR
16. TURISTÁK ÉS ZARÁNDOKOK 397 A győriek számára a búcsúban a hit megerősítése, a Mária-tisztelet, a kint élő rokonok magyarságtudatának erősítése voltak a fő motívumok, másoknak személyes élményei kapcsolódtak a vidékhez. Elmondásuk szerint a csíksomlyói búcsú más kegyhelyeknél kedveltebb, mert ez a hely ,a magyarság találkozóhelyévé? is vált. Gödöllő Az 1990-es években többször jelen voltak a búcsúban zarándok-turisták Gödöllőről. Őket 1996-os megfigyelések alapján részletesebben mutatjuk be. , Sűrű leírásuk" a néprajz szakos diákokkal végzett összehangolt munka eredménye." Gödöllő és Csíkszereda 1990 óta tartott fenn egymással testvérvárosi kapcsolatot: a gödöllőiek rendszeresen jártak telente Szeredába sítáborba, húsvét előtt rendszeresen szerveztek biciklitúrát, nyaranta cserenyaralást, a csíkszeredaiak pedig gyakori vendégei a Gödöllőn évente megrendezett Szabadság napja rendezvénynek,"?? meghívott csoportjuk részt vett az október 23-i megemlékezéseken. Ilyenformán természetes, hogy 1990 óta nem múlt el év anélkül, hogy Gödöllő város polgármesteri hivatala ne delegált volna , küldöttséget" a csíksomlyói búcsúra. (Utasok) Szerdán, május 22-én este Gödöllőről két busz indult a búcsúra a városi önkormányzat és az Agrártudományi Egyetem jóvoltából. A Csíksomlyón öszszegyülekező menethez később még öt személygépkocsi húsz utasa is csatlakozott. A buszokon két héttel az indulás előtt minden hely gazdára talált, anélkül, hogy egyetlen városi újságban meghirdették volna az utat. Az önkormányzat szervezésében vegyes társaság verődött össze, akik munkavállalóként vagy azok családtagjaiként szoros kapcsolatban álltak a polgármesteri hivatallal, és nem volt mindenki gödöllői. Az út költsége olcsóbb volt, mint bármilyen más közlekedési lehetőség. A legtöbben rokonnal, baráttal utaztak, két-négy ember tartozott együvé. A többség számára a búcsú egy volt a többi program között: viszonylag olcsón részt lehetett venni egy négynapos erdélyi úton. Közülük csak néhányan jártak már Erdélyben, a többiek még sosem: érdeklődéssel és kíváncsian keltek útra. A másik, egyetemi buszon negyven fő utazott, köztük tizenketten voltak, akik leginkább zarándokcsoportnak voltak tekinthetők. Az utat az egyetem szervezte, a résztvevők többsége mégis a gödöllői MDF vezetőségéből került ki. Jelen volt még egy nyolcfős baráti társaság (köztük három agráregyetemista is), amely lelkes résztvevője minden közösségi eseménynek a sörfesztiváltól az alternatív színházi fesztiválig. Nyolcan azzal a konkrét feladattal utaztak a buszon, hogy a felvonulásban majd ők vigyék a Gödöllő feliratú táblát. 738 1996-ban Losonczi Júlia és Rab Árpád Szörény csatlakoztak egy buszos csoportjukhoz négy napra. A leírás a kilencvenes évekre, főként 1996-ra vonatkozik. 739 1992 óta Gödöllőn június utolsó szombatján ünnepelték a Szabadság napját, a szovjet katonaság kivonulását Magyarországról. 2000-ben az Országgyűlés törvénybe iktatta és ugyanerre a napra helyezte ezt az ünnepet.