OCR Output

92 II. A RÉGMÚLT MA

Eredettörténetekkel kapcsolatosan
ritka, hogy azok történeti oknyomozás,
majd vita tárgyai legyenek. A csíksom¬
lyói pünkösdi búcsú esetében ez azért
történhetett meg mégis, mert az elbe¬
szélt történet viszonylag kései kelet¬
kezésű, és sok olyan hitelesítő jeggyel
rendelkezik, amelyek a mondai elbeszé¬
lést erősen hozzákötik az ismert törté¬
neti múlthoz, szereplőkhöz, helyekhez és
időpontokhoz. Ezért a kutatók figyelme
arra irányult, hogy az elbeszélésből tör¬
téneti értelemben mi lehet igazolható.
Eközben a történet , magyarázó" ereje
erős érzelmi ragaszkodást tudott kelteni,
nemcsak a régisége és ebből adódó te¬
kintélye miatt, hanem mert a valódi for¬
rások szűkössége nem adott elég alapot
a búcsú kialakulásának más magyaráza¬
taira. Ennek láttán különösnek tűnik fel
Csiksomly6 helyzete: nem ismerünk más
39. Cserey Farkas Testimoniuma 1780-bdl magyar kegyhelyet, ahol abu esujaras un
az eredettôrténet leirasaval (2006). GYEL 40kai, különösen a tömegmedia ältal for¬
1780/356. galmazott indokai között ekkora erövel

lenne jelen a történeti típusú magyará¬
zat. Bármely más kegyhelyen az emberek - akár elhiszik, akár kevésbé -, tudnak
ugyan az első csodákról (is), de a kegyhelyhez fűződő kapcsolatukban ez nem játszik
meghatározó szerepet, nem jelent hivatkozási alapot vagy kohéziós erőt. Az eredet¬
magyarázó hagyomány történeti valóságtartalmát illetően nem új gondolat a kriti¬
kus kétely. Korábbi előzmények után Simén Domokos unitárius lelkész az 1990-es
években fogalmazta meg érveit a csata elbeszélésének valódisága ellen." A kérdés
szakirodalmát áttekintve magam is többször összefoglaltam a történet kialakulásá¬
nak folyamatát, eltérő és folyamatosan alakuló változatait, fogadtatását. Ezért itt
csak azt tekintem át, hogy az utóbbi tíz évben mi történt a kérdés tisztázása körül.

A tudományos kutatás megosztott a kérdésben. Vannak, akik hajlamosak osz¬
tani a gyanút, hogy a hargitai csata a , kitalált hagyományok" körébe tartozik."
Mások viszont a hargitai csata tényszerűsége, ezzel a csíksomlyói búcsú törté¬
nelmi fogadalmi búcsú jellege mellett érvelnek. Tánczos Vilmos a könyvemről írt

713 Simén 1993, 1998, 1999.
214 Mohay 2000, 2007c, 2009.
215 Bicsok 2009, Moser 2012.