OCR Output

72 II. A RÉGMÚLT MA

Közismert, hogy ez az ábrázolás a Napba
öltözött Asszony középkori ikonográfiá¬
ján alapul, ami a Jelenések könyvére tá¬
maszkodik (Jel 12,1-2). Az ottani leiräs
szerint a Napba öltözött Asszony egy
kigyö fejen tapos. Itt kigyöt ugyan nem
látunk, de ezek a képek átjátszottak egy¬
másba, élő valóságot fejeztek ki, és aki
ránézett, tudta, mire gondoljon. Mária
alakja egy emberarcot is magában fogla¬
ló holdsarlón áll, alatta pedig a talapzat
a földgömböt mintázza. A holdsarlóba
faragott fejet lehet úgy látni, mint egy
törököt, és mint mohamedán szimbólu¬
mot értelmezni, hiszen a szobor készíté¬
sének idején a török fenyegetés Európá¬
ban már jó ideje jelen volt. Régi írások
a fejet Nestorral azonosítják, ez esetben
Mária mintegy a nesztoriánus eretneksé¬
get győzi le. Az 5. században Nesztoriusz
egyebek mellett tagadta, hogy Szűz Má¬
ria Istenszülő (theotokosz) lenne, mert
tőle csak az ember Krisztus született,
nem pedig az Isten fia.

A holdsarlón álló Mária-szoborhoz
később illesztették hozzá az attribú¬
tumokat: a koronát a 17. században,
29. A kegyszobor talapzata. A deszkázat tel- a napsugárkoszorút és a feje körüli csil¬
jesen eltakarja a földgömböt, amelyen a főalak lagkoronát a 18. században. Ez utóbbit
áll (2010) a 20. század második felében kicserélték

egy újra, amit aztán villanyégősorral is
kiegészítettek. Koronája is több változatban ismert: a legrégebbit még angyalok
tartották Mária feje fölött, aminek helyébe a 18. század második felében került
a közvetlenül fejre illesztett magas, tiarára emlékeztető korona. Ezek a kiegészí¬
tések jelzik, hogy a szobor magába foglalja a Mária-tisztelet hangsúlyainak koron¬
ként eltérő kiemelését.

Sarkadi Nagy Emese művészettörténész több, az ikonográfiai típusban szokatlan
vonást látott meg és írt le: ilyenek a ruházat elrendezése és redővezetése, az anató¬
miai elvárásokkal nem teljesen egyező tartás és végtagok, a köpeny íves nyakkivágá¬
sán hiányzó pánt. , A frontálisan elhelyezett elegáns Mária-alak feltűnően egyenes,
merev tartású, a gótikus Madonna-szobrok pozícióját rendszerint jellemző ív csak
nyomokban fedezhető fel rajta: fejét enyhén balra billenti, a Gyermeket bal karján

28. A kegyszobor alsó része