OCR Output

2. ELŐZMÉNYEK 35

P. Daczó Árpád Lukács több tanulmánya és számtalan újságcikke mellett két
könyvét is Csiksomlyönak szentelte.*” Ezekben ötvöződnek a hipotézisek, a saját
élményekre való emlékezések, a nyelvészeti, néprajzi, teológiai adatok és értel¬
mezések. Tagadhatatlan, hogy a páter saját csíksomlyói lelkipásztori tapasztalata
elsődleges forrása sok ismeretünknek, ám habitusa és módszere távol áll a tudo¬
mányosságtól. Szakmán és egyházon kívül sokan őt tartották annak, aki egységbe
tudja rendezni az egyetemes keresztény tradíciót és a magyar, különösen a hon¬
foglalás előtti magyar hitvilágot, észjárást. Hagyatéka még jó ideig forrása lesz
a kutatásnak.

1996-ban Soós Sándor jelentetett meg szakkönyvet Csiksomlyöröl. A szerzö egy
korábbi kéziratát és személyes megfigyeléseit egészítette ki a kegyhelyre vonatkozó
történeti adatokkal és igényes fényképekkel." Vass Erika doktori értekezésében,
majd annak szépen illusztrált könyvváltozatában a theatrum sacrum kulcsfogal¬
ma köré rendezte gondolatmenetét, és összehasonlító kutatást végzett, melynek
szinhelyétl Csiksomlyot, Mariaradnat és Grábócot választotta. Mindhárom eset¬
ben az volt a célja, hogy a saját jelenkutatásait és a történeti adatokat egységben
kezelje, és összhangba hozza a választott fogalmi keretekkel."! Somlyóra éveken
át rendszeresen a gyimesi keresztaljákkal tartott. Csíkszereda esperes-plébánosa,
a történeti érdeklődésű, szakmunkákat is író Darvas-Kozma József önálló kötetet
szentelt a csíksomlyói pünkösdi búcsú eredettörténetének.?

1990-től kezdve néhány éven belül kutatók minden generációból többen is írtak
egy-egy adatközlést, dolgozatot, témafelvetést: Domokos Pál Péter, Faragó József,
Tankó Gyula, Voigt Vilmos, Gagyi József, Túros Endre, vagy a fiatalabb Papp Ri¬
chard, Borbély Eva, Gazda Enikő és Benedek H. Erika. Balatonyi Judit dolgozata
gyimesi zarándokok , versengő diszkurzusai"-ról szól. Kérdései arra irányultak, hogy
1. ,mi az oka annak, hogy a résztvevők ugyanazt a zarándokutat különbözőképpen
élik meg és értelmezik?” Miért van, hogy a zarandokok ,,eltéréen viselkednek és
eltérő élményekkel gazdagodnak?” 2. Mi az oka a hasonl6 vonasoknak? 3. , Mivel
magyarázható, hogy a zarándokélmény nem egy konstans állapot, s nem azonos az
otthonból a szent helyre való eljutas élményével?” Tapasztalatai sokban összeille¬
nek a gyimesiek körében tíz-húsz évvel korabban megfigyeltekkel.**

A Csíksomlyó-jelenség néhány külföldi kutató figyelmét is megragadta. Egy
ausztriai kutató a kegyhely vallási és etnikai vonatkozásaival foglalkozott, Loson¬

49 Daczó 2000, 2010.

50 Sods 1996.

51 Vass 2007, 2009.

52 Darvas-Kozma 2011.

55 Domokos 1991, Faragö 1996, Tankö 1992, Voigt 1992, Gagyi J. 1994, Türos 1995, Papp
R. 1996, Borbély 1994, Gazda-Benedek H. 1997, Daczö 1997.

*4 Balatonyi 2017a. Vo. Balatonyi 2019.