OCR Output

11. ÖNBEVALLÁSOS VIZSGÁLATOK MAGYARORSZÁGON " 289

A 2001/02-es tanévtől kezdődően minden országban nemzeti etikai gré¬
mium jóváhagyásával zajlanak az adatgyűjtések.

A kutatás céljainak megfelelően az egyes felmérések kérdőívei tartalmuk¬
ban részben átfedőek mind térbeli (országok között), mind időbeli (felmérési
évek között) dimenzióban. Egy adott ország adott évi felmérésének kérdőíve
több részből áll. Ezek között elsődleges egy minden tagország számára kötele¬
ző kérdéscsoport, melyet a nemzetközi kutatócsoport fejlesztett ki és szavazott
meg. Ebben a körben találhatók olyan kérdések, melyek szerepeltek korábbi
felmérés(ek)ben is (az idébeli trendelemzés céljabdl), illetve az új kutatási kér¬
déseknek és vagy módszertani fejlesztéseknek megfelelően új tételek is. Az
egyes témakörök mélyebb vizsgálatára többféle, nemzetközi fejlesztésű, sza¬
badon választható kérdéscsoport is beépíthető az adott felmérés nemzeti kér¬
dőívébe. Az opcionális kérdéscsoportok a kötelezőkhöz hasonlóan lehetnek
korábbi felmérésekben is használtak, illetve újak. Ezeken túlmenően minden
ország alkalmazhat a kérdőíveiben a saját hazai érdeklődésnek, szükségletnek,
előírásnak megfelelően csak az adott országban használt tételt is.

A nemzetközi kérdéscsoportok angol nyelvűek. Ezeket minden országban,
ahol szükséges, lefordítják a megfelelő nyelvekre, majd a nemzetközi össze¬
hasonlíthatóság biztosítása érdekében a fordítástól függetlenül visszafordítják
angolra. A visszafordított változatokat a nemzetközi kutatócsoport lektorai
összevetik az eredetivel, és addig finomítják a nemzeti kutatócsoporttal az
adott nyelvű kérdőívet, amíg a lehető legjobban lefedi az eredeti angol jelentést.

A kérdőívek számítógépes rögzítése után a tagországok által összeállí¬
tott nyers adatfájlokat a HBSC Nemzetközi Adatbankja fűzi össze nemzet¬
közi adatbázissá, mely hosszú tisztítási és ellenőrzési folyamat során válik
elemezhetővé. Az adatok elsődleges nemzetközi elemzése az adott felmérés
nemzetközi kutatási jelentésének kiadására irányul, mely az Egészségügyi
Világszervezet gondozásában jelenik meg. A jelentések angol nyelven online
is elérhetők, az 1990/91-es felmérésre vonatkozó kivételével (Currie és mtsai,
2000, 2004, 2008, 2012; Inchley és mtsai, 2016, 2020a; King és mtsai, 1996;
Wold-Aarg, 1990).

Magyarország 1985 óta minden felmérésben országos reprezentativitású
mintával vett részt, melyeket az iskola települése, típusa, fenntartójának típu¬
sa és földrajzi elhelyezkedése szerinti rétegzéssel, csoportos mintavételi eljá¬
rással határoztak meg. A mintavételi keretet mindig a mintaválasztási évben
elérhető legfrissebb közoktatási statisztika adja. A speciális képzést igénylő
(pl. fogyatékkal élő) gyermekeket oktató intézmények nem kerülnek be a ke¬
retbe, mivel a tanulóknak önállóan kell tudniuk kitölteni a kérdőíveket.