OCR
262 = ELEKES ZSUZSANNA - NÉMETH ÁGNES - PAKSI BORBÁLA 11.3. EURÓPAI ISKOLAVIZSGÁLAT A FIATALOK ALKOHOL- ÉS EGYÉB DROGFOGYASZTÁSI SZOKÁSAIRÓL - ESPAD (Elekes Zsuzsanna) 11.3.1. A kutatás módszertana 11.3.1.1. Általános módszertani megfontolások Az ESPAD (European School Survey on Alcohol and other Drugs) program 1994-ben indult azzal a céllal, hogy négyévente ismétlődően időben és nemzetközileg összehasonlítható adatokat gyűjtsön a fiatalok dohányzásáról, alkoholés egyéb drogfogyasztási szokásairól. A program legfontosabb hosszú távú célja a fiatalok fogyasztási szokásaiban bekövetkezett változások mérése, az országonként eltérő trendek összehasonlítása. Az első adatfelvételre 1995-ben került sor 26 európai ország részvételével. Ezt követően 1999-ben, 2003-ban, 2007-ben, 2011-ben és 2015-ben készült adatfelvétel. 2019-ben az ESPAD-kutatások hetedik hullámára került sor. A részt vevő országok száma 30-35 között változott a különböző adatfelvételek során. A nemzetközi eredmények önálló kötetekben jelentek meg (Hibell és mtsai, 1997; 2000; 2004; 2009; 2012; The ESPAD Group, 2016, 2020), valamint letölthetők az ESPAD honlapjáról (www. espad.org.). A magyar eredményekből számos hazai publikáció készült, többek között: Elekes-Paksi, 1996, 2000, 2003; Elekes, 1997, 1999, 2000, 2004a, 2004b, 2005a, 2005b, 2007, 2009, 2014, 2016; Elekes-Arnold-Bencsik (szerk.), 2020. AZ ESPASD céljából adódóan a kutatás módszertanában kitüntetett figyelmet kap az időben és térben való összehasonlíthatóság. Az ESPAD-adatfelvételek célcsoportja az adatfelvétel évében 16. évüket betöltő, iskolában tanuló fiatalok. A korcsoport kiválasztásában meghatározó szempont volt, hogy erre a korra a fiatalok már nagy valószínűséggel kapcsolatba kerültek a vizsgálandó szerek egy részével, és ez az a korcsoport, amely még a legtöbb európai országban elérhető az iskolarendszerben. Mivel az adatfelvételek önkitöltős osztályos lekérdezéssel készülnek, mindig azok az évfolyamok kerülnek be a mintába, ahol a legnagyobb arányban találhatók 16 éves diákok. Ez Magyarországon általában a 9-10. évfolyamos diákokat jelentette. Az osztályos lekérdezésnek köszönhetően, bár a nemzetközi összehasonlításban elvárt mintanagyság a 16 évesekre vonatkozóan 2400 fő, ahhoz, hogy ezt a mintanagyságot biztosítani tudjuk, a különböző hullámokban változó számban, de átlagosan 6-8000 9-10. évfolyamon tanuló diákot kérdeztünk meg. Így az egyes