OCR
250 : ELEKES ZSUZSANNA - NÉMETH ÁGNES - PAKSI BORBÁLA 11.2.6.2. A problémás alkoholfogyasztás társadalmi-demográfiai mintázódása Az előző évi alkoholfogyasztókon belül a problémás fogyasztók mintázódását leíró statisztikai eszközökkel vizsgálva, a nemi különbségek mellett a képzettségi és anyagi státus, a vallási integráció, a családi deviáns minták, az anómia, a különböző életdimenziókkal való elégedettség és a jól-lét tekintetében mutatkoztak szignifikáns mintázódások. Ugyanakkor az életkor, a munkaerőpiaci státus, a családi integritás, az intergenerációs képzettségi mobilitás tekintetében nem tapasztaltunk szignifikáns különbségeket a problémás és nem problémás fogyasztók között. A szignifikáns mintázódások általában leképezik a teoretikus modellek alapján várt irányú összefüggéseket. A képzettségi és anyagi státus mentén az alacsonyabb pozíciót elfoglaló fogyasztók körében, a vallási integráció esetében a kisebb integráltságra utaló (ateista, illetve bizonytalan) kategóriákban nagyobb arányú a problémás fogyasztás előfordulása. A problémás fogyasztók körében gyakoribb a deviáns családi minták előfordulása, hangsúlyosabban jelen vannak az anómikus érzületek, s általában az életük minden területével szignifikánsan kevésbé elégedettek, s alacsonyabb körükben a WHO Jól-lét skála összpontszáma is (11.2.6. és 11.2.7. táblázat).