OCR Output

netben is — az istenektől inkább kegyes halált kér, mintsem tovább szenvedjen. De nem
hiába választotta Báthory a helyes utat, Pannonis és Dacia előtt maga Virtus jelenik
meg és próbálja megvigasztalni őket. Az álomjelenettel ellentétben itt Virtus lesz az,
aki megbízza Daciát, hogy a hajótöröttként hánykolódó Pannonist megmentse. Ugyan¬
akkor Pannonist meg is feddi, aki nem tanulva Hellász és Róma példájából, túlságosan
elpuhult királyokat engedett a trónjára, aminek meg is lett az eredménye, és királynő¬
ből rabszolgává lett. Csak Báthory segíthet, ezért Dacia Gyulafehérváron összehívatja
a szenátust, hogy Istvánt fejedelemmé válasszák. Báthory egy szőlőlugasban ülve Pan¬
nónia sorsán töprengett, amikor megjelent a hatalom jelvényeivel őt éljenző tömeg.
Báthory, ahogy illik, visszautasította a felkérést, azonban miután felkereste a száműzött
Pannonia árnya, és Pietas, valamint Virtus nőalakjai, megesett a szíve a sírva könyörgő
tömegen és elfogadta a megbízást. Ez egy új aranykor kezdete! Az őrjöngő Ausztria
azonban ármányt sző és saját jelöltjét, Bekes Gáspárt igyekszik az erdélyi trónra segíte¬
ni. Báthory ezt nem hagyhatja, kiostromolja Bekest fogarasi várából, aki aztán Bécsbe
menekül. Megjegyzendő, hogy Hunyadi az egész kispeoszban csupán egyszer — mint¬
egy mellékesen — nevezi nevén Bekest, azonban se a kerelőszentpáli csata előzményei¬
vel, se magával a csatával kapcsolatban nem említi." Báthory alapvetően a németek
ellen küzd, mögötte a magyarok és az erdélyiek teljes egységben állnak ki." Ausztria
megesküszik, hogy amíg él, üldözni fogja Pannóniát, és fröcsögő monológban szidal¬
mazza, akit újabb és újabb fejeket növesztő Hidrához hasonlít. Mars és kísérői, a Ret¬
tegés (Pavor), Harag (Ira) és Halal (Mors) épp az istenekkel veszekednek, amikor Jupi¬
ter parancsára közbelép a történetben újból felbukkanó Fama. Hagyják abba a veszeke¬
dést, mert a magyaroknak segítségre van szükségük! Mars ugyan nem ér rá, mert Per¬
zsiában"" van jelenése, de beszédet intézve, Virtusnak adja át az irányítást, aki a Balká¬
non átszáguldva épp megérkezik a kerelőszentpáli csata előtt. Báthory fenséges alakját
már messziről észreveszi, odarohanva megöleli és csókjával isteni erőt lehel belé.
Az egész nap tartó csata után a menekülők jó részét lemészárolják, amit Hunyadi a jo¬
gos bosszú beteljesülésének lát. A németek vétségének gondolja Pest és Buda 1542-es
sikertelen ostromát, Gyulafehérvár Fráter György parancsolta 1551-es ostromát, vala¬
mint lemesvár 1552-es elvesztését és Losonci István felkoncolását. A kegyes Báthory"
próbálja ugyan menteni a menekülőket, pajzsával védi őket a csapások ellen, sőt van

147 Gömöri György idézi fel Andrzej Trzecieski (-1530--1584) egy 1575-ös verset, amelyben Bäthorynak
Bekes felett aratott gyözelmet ünnepli a kerelöszentpäli csatäban (Gömöri 1999, 89-90). Persze Hunyadi
évekkel később írta meg kiseposzät, addigra meg már Báthory kibékült Bekessel.

Hunyadi tehát nem aknázza ki azt a machiavellista bölcsességet, amelyre Horn Ildikó hívta fel a figyelmet
a Báthory-képet körüllengő uralkodói önreprezentációval kapcsolatban, pedig Bekes Gáspár alakja
Machiavelli jó tanácsának tökéletes irodalmi mintája lehetne. Machiavelli tanácsa szerint ugyanis a friss
fejedelemnek azok közül kell legfőbb bizalmasaikat kiválasztani, akik kezdetben ellenségesen viselkedtek
vele. Ha sikerül őket a maga oldalára állítani, akkor bizonyítási kényszerük miatt különösen hűségesek

108

és megbízhatóak lesznek. Maga Fortuna is úgy járhat igazán kedvében egy új fejedelemnek, ha azonnal

legyőzendő és meggyőzendő ellenséget támaszt ellene. (Horn 2008, 376.)

Ez a jelenet az évekkel késébbi, 1578-1590-es oszman-szafavida háborúra utal. Tehát Mars éppenséggel

rá is érhetett volna.

110 A , rex pius” alakja Báthoryval kapcsolatban hasonlóképp felbukkan Joachim Bielski (-1540—1599) és Jan
Kochanowski (1530-1584) verseiben is (Gömöri 1999, 94, 97).

109

49