OCR
ahol 1586-ban magiszeri fokozatot szerzett. 1589-ben hagyta el az egyetemi várost, majd pappá szentelve élete végéig egy kis faluban, Great Linfordban szolgált lelkészként. Ebben — mint a korszak jellegzetes értelmiségi karrierjében — idáig nincs is semmi különös. Viszont a források szerint papi teendői mellett mágus, asztrológus, alkimista és orvos is volt. Nem is akármilyen! Ugyanis állítása szerint legfőbb segítője maga Rafael arkangyal volt, akivel rendszeresen kommunikált. De nem csak őt idézte meg többször, hanem más, a mennyei hierarchia alacsonyabb pozícióit betöltő angyalokat is. Rafael különösen segítőkész volt. Nem csak azt árulta el, melyik páciens gyógyítható és melyiknél nincs erre esély, hanem különféle orvosi recepteket is diktált a lelkésznek. Napier annyira népszerű volt, hogy több ezer pácienséről tudunk, akiknek egy részéről orvosi-asztrológiai naplókat, feljegyzéseket is vezetett. 1634-ben a Great Linford-i Szent András-templomban halt meg imádkozás közben. De ami különösen fontos Hunyadival kapcsolatban, hogy Napiernek gazdag könyvtára volt, amelybe különleges és válogatott — nem csak orvosi témájú — könyveket gyűjtött össze. Ezek közé tartozott Hunyadi kézirata is. Napier könyvtárának a sorsát is jól ismerjük: halála után hasonnevű unokaöccsének, a szintén asztrológus és orvos Sir Richard Napiernek (1607-1676)" a birtokába került, aki aztán saját és egyben nagybátyja könyvgyűjteményét legidősebb fiára, Ihomasra (szül. 1646) hagyta. Őt — úgy tűnik — nem érdekelte különösebben a szellemi hagyaték, így amikor 1679-ben eladta a családi ingatlant, a könyv- és kéziratgyűjteményt Elias Ashmole szerezte meg. Hunyadi Ferenc orvosi kézirata tökéletesen illik Napier gyűjteményébe. Ezek alapján persze nem tudjuk meghatározni, milyen kapcsolat lehetett Hunyadi és/ vagy a kézirat és/vagy Napier között. Azonban a kézirat lehetséges történetébe nagyon jól illeszkedik egy további személy és annak könyvtára is, aki nem más, mint Napier mestere, egy bizonyos Simon Forman (1552-1611)." À Hunyadi-kézirat Possessorával kapcsolatban pedig azért nem valami légből kapott lehetőség Forman, mert halálakor orvosi, asztrológiai, filozófiai és alkímiai kézirat- és könyvgyűjteményét éppen Richard Napierre hagyta. A visszahúzódó, nyugodt vidéki életet élő és mélyen vallásos Napiernek Simon Forman épp az ellentéte, akinek amúgy is kalandos életét különféle nőügyek tarkították. Nevét az irodalomtörténetben leginkább Shakespeare-rel kapcsolatban szokták emlegetni, ugyanis az ő naplójában maradt fent a legelső ismert beszámoló Shakespeare három darabjának 1610-es és 1611-es elöadäsairöl (Macbeth, Winters Tale és Cymbeline). Forman is járt az oxfordi egyetemre, 1573-ban iratkozott be a Magdalen College-ba, ám végül nem szerzett diplomát. Viszont 1591-ben sikerült magát kigyógyítania a pestisből, és emiatt orvosi karrierje felívelt. Szakmai sikerei mellett azonban az ,orvosi kamarával" való folyamatos ellenségeskedése, saját pácienseivel való pereskedései, sőt szerelmi mágián keresztüli gyilkossági ügye miatt többször tömlöcbe is került. Habár Rafael arkangyallal nem 36 Andrews 2004b. 37 Kassell 2004. 17