létezik, vagy nem törődik az emberek dolgaival" mert a természetjog az ember
 belső lényegéből következik, másfelől ezt mégiscsak Istennek kell tulajdonítanunk,
 mert ő maga akarta, hogy ilyenek legyünk. Tehát a természetjog mögötti emberi
 természet végeredményben vagy az isteni akaratból következő teremtésgondolatra
 megy vissza, amely egyben az isteni jog, a ius divinum forrása — ekkor transzcen¬
 dens (nem evilági) a megoldás —, vagy pedig éppen ellenkezőleg, evilági: az ember
 társas-közösségi mivoltából, belső lényegéből fakad, földi tulajdonságként."
 
Grotius ezzel alapvető álláspontokat rögzített. Konklúziónk szerint az emberi
 jogok világi megalapozhatósága csak akkor lehetséges, ha az emberi természet
 „termeszetenek” megalapozäsänäl szakitunk a transzcendenciäval, és nem ke¬
 verjük össze az ember társadalmi természetét az anyatermészet természetessége
 fogalmával. A ius divinum — ius naturale — ius humanum középkoron átvonu¬
 ló s a neotomizmusban újraéledő hármasjogréteg-koncepciója éppen erre a te¬
 remtésgondolatra visszavezethető , természetesség"-fogalomra alapozódik, mert
 az isteni teremtés gondolatában egységes magyarázatot nyújt az anyatermészet és
 az emberi természet genezisére. Az Isten, a természet és az ember triádjára. A nem
 létezőt bár nem lehet bizonyítani, éppen ezért azt hinni kell (Credo, guia absur¬
 dum), ami az egzisztenciálisan vagy erkölcsileg nehéz élethelyzetekre méltóságot
 adó fogódzót jelent a hittel élő embereknek. Az emberi jogok igazolása a kon¬
 zervatív gondolkodási típusban éppen az isteni transzcendencia síkján történik.
 A természetjogot eredendően az ember teremtéskori természetének való megfele¬
 lés, az isteni jognak megfelelés minősíti, mert a teremtő előzetes harmóniát (prest¬
 abilitae harmoniae), célszerűséget, rendet vitt be a teremtett természet rendjébe.
 Ebből fakad a végső, keresztény valláserkölcsiségben megtestesülő abszolút mér¬
 ték, amelyhez az ember alkotta ius humanum hozzámérendő. Ennek elfogadása
 azonban - látjuk -— világnézeti kérdés. A teremtés eredményeként létrejövő orga¬
 nikus és hierarchikus, emberek közötti kapcsolatokat a konzervatív világnézetek
 értékként tételezték, mert szerintük az organikus közösségi hagyományok mester¬
 séges megbontása zavarok forrása. Ezért is változtatásra, igazodásra (ralllíment)
 szorult a hagyományos konzervativizmus. Előbb a konkordátummal, majd a Re¬
 rum novarum (1891) kezdetű pápai enciklikával, teret nyitva a polgári társadalom
 jogegyenlőségi alapú, előjogoktól mentes elfogadásának, melyet aztán a politikai
 katolicizmust felváltó, kereszténydemokrata, keresztényszociális, a világnézeti és
 politikai pluralizmust elfogadó orientációk jelentenek.
 
Az egyes ember méltósággal élő személy — úgy a keresztény perszonalizmus¬
 ban, mint a természetjog észjogi valfaja szerint (I. Kant, R. von Mohl) -, akit
 megilletnek a közösségekben az emberi jogok. Valláserkölcsileg és a világi erkölcs