OCR
A VÉLEMÉNY- ÉS SAJTÓSZABADSÁG FELSZÁMOLÁSÁNAK ELSŐ LÉPÉSEI Ez lehetővé teszi a médiahatóság számára a jogosultság önkényes módosítását. EI kell törölni a médiahatóság jogát, hogy szabad mérlegelés alapján döntsön hálózatba kapcsolódásról, vételkörzet-bővítésről és szerződésmódosításról. A médiahatósági döntések bírói felülvizsgálatának hatékonyságát általában is számonkérik az ET szakértői. A Médiatanács nem megengedhető módon avatkozhat be az önszabályozó testületek működésébe. Ezek inkább alvállalkozói szerződés nyelvezetére, semmint önszabályozó testület munkájának és hatáskörének elismerésére hasonlítanak, a , magatartási kódex"-re vonatkozó rendelkezések minden autonómiát elvesznek az önszabályozó testülettől. Nincs logikus magyarázata a Média- és Hírközlési Biztos szerepének a médiaszolgáltatások és a sajtótermékek felügyelete kapcsán, ezért az intézmény megszünteteset javasoljäk.'? A szabályozás nem biztosítja a médiaszolgáltatások tényleges átláthatóságát. A Médiatanácsnak szerintük ne legyen felügyeleti hatásköre a nyomtatott és az online szöveges média felett, sem a tartalomfelügyelet, sem a bejegyzés terén. Zárja ki a törvény a diszkrecionális jogértelmezés európai jogot sértő lehetőségét. Abban az esetben, ha a bíróság elrendelheti a források felfedését a büntetőeljárásban, a törvénynek világossá kellene tennie, hogy a források megnevezése csak akkor kérhető, illetve rendelhető el, ha ennek szüksége egyértelműen fennáll, és olyan létfontosságú közérdek vagy magánérdek fűződik hozzá, amely felülírja a források bizalmas kezeléséhez fűződő érdeket. Ennek hiánya nagy veszélyt jelent az oknyomozó újságírásra. A pályázóknak meg kell adni a jogot, hogy a pályázati felhívás bírósági felülvizsgálatát kérhessék. Regisztrációs eljárás helyett csupán előzetes bejelentési kötelezettséget javasolnak, de a nyomtatott és online médiaszolgáltatásoktól szerintük ezt sem indokolt megkövetelni, elég a rendes cégbejegyzési követelmények alkalmazása. A regisztráció követelménye ellentétes az arányosság EJEB joggyakorlatában rögzített elvével." A közszolgálati műsorszolgáltatásra vonatkozó alapelveket újra kell fogalmazni az Európa Tanács elvárásaival összhangban álló, egyértelmű, szilárd alapokon nyugvó, általános közszolgálati rendelkezések és irányelvek érvényesítése érdekében. A Közszolgálati Közalapítvány tekintetében a minősített többség előírásának pont az lenne az értelme, hogy a nagy horderejű döntések többpárti támogatást élvezhessenek. A jelenlegi politikai helyzet Magyarországon viszont olyan, hogy a kétharmados parlamenti többség nem képes szavatolni a pluralisztikus támogatottságot. Új szavazási mechanizmusra van szükség ahhoz, hogy a Médiatörvényben eszközölt bármely jelentős módosítás valódi többpárti támogatással születhessék csak meg. 2 A Biztos intézményével kapcsolatos rendelkezéseket az Alkotmánybíróság megsemmisítette. 135 Lásd Gaweda v. Poland, 14 March 2002, Application No. 26229/95 ECtHR. + 335 *