OCR Output

A CSI-HATÁS, AVAGY A MÉDIÁBAN MEGJELENŐ MODERN KRIMINALISZTIKAI MÓDSZEREK...

Többen is említik az ún. , önbeteljesítő jóslat" problémáját.? Az önbeteljesítő
jóslat szerint, amikor azt várják, hogy egy csoport bizonyos módon viselkedik,
befolyást gyakorolnak az adott csoportra, amivel éppen arra késztetik a csopor¬
tot, hogy az elvárásokkal összhangban viselkedjen. Ezzel kapcsolatos híres példa
Rosenthal és Jacobson vizsgálata volt.?" Egy iskolában arról tájékoztatták az osz¬
tályfőnököket, hogy néhány tanuló teszteredményei azt jelezték, hogy valószínűleg
abban az évben a legjobb diákok közé fognak kerülni. Ezeket a tanulókat valójában
véletlenszerűen választották ki, de erről nem tájékoztatták az oktatókat. A puszta
elvárás, hogy bizonyos hallgatók , tudományosan megalapozottan" javulást fognak
mutatni, arra késztette a tanárokat, hogy másképp viselkedjenek ezekkel a diákok¬
kal, akiknek ezért egyre jobb lett a tanulmányi eredményük.

Az , önbeteljesítő jóslat" büntetőeljárásbeli megjelenése az, amikor sok ügyész

vn

úgy véli, hogy a CSI-hatás valódi probléma, ezért megelőző lépéseket tesz an¬
nak kezelésére. A baj az, hogy éppen ezek a megelőző lépések váltják ki később a
CSI-hatást. Az ügyészek lehetséges magatartásai, amelyek önbeteljesítő jóslatként
CSI-hatást válthatnak ki, lehetnek pl. az alábbiak:
— egyébként szükségtelen forenszikus bizonyítékok beszerzése;
— kifejezetten felhívják az esküdtek figyelmét, hogy függetlenítsék magukat a
CSI-tól;
— maga az ügyész kezd el bizonytalanul viselkedni, ha kevés a forenszikus
bizonyiték.?7

Felmentési rdta (61

3 Chin-Workewych: i. m. 11.

?° Rosenthal, Robert — Jacobson, Lenore: „Pygmalion in the classroom”. The Urban Review,
Vol. 3. 1968. 16-20.

7 Chin—Workewych: i. m. 12-13.

* 139 «