OCR Output

IV. Történetmesélés és a 21. századi tanulás ] 161

Hangoutsban, élőben ún. internet-show-t tartanak a résztvevők, ahol megvitathat¬
ják problémáikat, és reflektálhatnak egymás alkotásaira.

A 2015/2016-os akadémiai év őszi félévében Paul Bond és Jim Groom temati¬
kus ds106-kurzust indított, amelyben a DST és a közösségi kommunikáció segít¬
ségével járták körül a horror műfajának sajátosságait. Az oktatók a közös honlapra
rendszeresen párperces videóban posztolták a heti feladatokat, amelyben félelme¬
tes stílusban előadott párbeszéd formájában közölték, mit kell elvégezni a hall¬
gatóknak. A rövidebb heti produktumokhoz minden esetben szakmai reflexiót
is kellett mellékelniük a hallgatóknak saját blogjukon. A hallgatók a kurzus ideje
alatt horrortörténeteket, valamint a műfajról szóló szakirodalmat olvastak és aján¬
lottak egymásnak, ezenkívül a kurzus része volt ijesztő történetek alkotása és egy
horrorkarakter kidolgozása is. Mivel a hallgatók a horrorfilmek filmnyelvi sajátos¬
ságairól is tanultak, folyamatosan elemezték az általuk megtekintett zsánerfilmek
formai jellegzetességeit, és emellett fotózási gyakorlatokat is végeztek." A hallgatók¬
nak olyan hangjáték elkészítése is feladata volt, amelyben ijesztő hangeffektusok is
megjelentek - ehhez meg kellett ismerniük az Audacity alkalmazast, és sajat fiókot
kellett létrehozniuk a SoundCloud és a Freesound oldalán. A filmvágásmodulhoz két
részfeladat is tartozott: a hallgatóknak egy filmet kellett remixelni, tehát újravágni,
valamint mashupolni, azaz többféle film apró részleteit összemixelni.

A kurzus teljesítéséhez ezenkívül különböző formátumú, nagyobb terjedel¬
mű narrációkat is készítettek a hallgatók, a kötelező feladatok között szerepelt egy
podcast, két videótutorial és egy horrorműfajú digitális történet készítése. A végső
videóproduktum, azaz egy óriási transzmédia-extravaganza elkészítésére három
hét állt a hallgatók rendelkezésére.

Az egész folyamat a hallgatók aktív részvételére és kreativitására épült, akik
elsajátíották a horror történetmesélési konvencióit, és a kurzus végére otthonosan
mozogtak a kép-, hang- és videószerkesztés, valamint a tartalom-újraszerkesztés
világában. A kurzus további hozadéka az volt, hogy a hallgatók számára automa¬
tikussá vált a közösségi felületeken történő konstruktív részvételi magatartás, az
aktív, tartalmas és kooperatív online jelenlét. A horror mint téma és a DST mint
módszertani keret jó lehetőséget szolgáltatott arra, hogy a hallgatók egy általuk is¬
mert és kedvelt műfaj tanulmányozásán keresztül sajátítsanak el többféle digitális
történetmesélési stratégiát, valamint felelős, kritikus és aktív online viselkedéskul¬
túrát alakítsanak ki."

s John Johnston Photoblitzer név alatt összegyűjtött fotózási feladatai: http://johnjohnston.info/photoblitzer/
66 https://ds106.us/history/