OCR Output

158] Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

tükröző XMOOC egy már meglévő egyetemi kurzus online, aszinkron megvaló¬
sulása. A résztvevőkkel rendszeres időközönként megosztott tartalmak főképp ol¬
vasnivalók és videótananyagok, és a számonkérés tesztek kitöltésében merül ki.
Bár az XMOOC-okon összegyűlő résztvevők hatalmas, kollektív, virtuális tanuló¬
közösséget alkotnak, a tanulótársak nem ismerik meg egymást a kurzus alatt, és a
kooperatív munkaforma helyett inkább az egyéni előmenetel menedzselésén és a
tartalomelsajátításon van a hangsúly. A résztvevők sem oktatójukkal, sem társaik¬
kal nem kerülnek közvetlenül kapcsolatba a folyamat során.

A Coursera kínálatában rendszeresen megjelenik egy DST XMOOGC, amelyet a
Houstoni Egyetem két tanára, Bernard R. Robin és Sara G. McNeil vezet." Az öt¬
hetes tanfolyam nyelve angol, a kurzusrészvétel heti 3-4 órás elfoglaltságot jelent.
Robin és McNeil kurzusának elsődleges célcsoportját a pedagógusok képezik.
A kurzuson a résztvevők linkeket kapnak magyarázó jellegű videótutorialökhöz,
releváns digitális történetekhez, illetve magyarázó szövegekhez, és a kurzus végére
elkészíthetik saját digitális történetüket.

A tanulási folyamat lépései szigorúan egymásra épülnek a StoryCenter által ki¬
dolgozott folyamatmodell alapján. A kurzus első hetében a hallgatók általános is¬
mereteket kapnak a DST módszertanáról, valamint meghatározzák történetük célját
és témáját. A második hét videóiban a szöveg megírásának, a képek és infografikák
kiválasztásának és készítésének szabályairól, valamint a storyboardról és a Creative
Commons-licencekrél tanulhatnak a résztvevők. A harmadik héten a hangfelvé¬
tel, a negyediken a videó készítésével kapcsolatos eszközhasználati és szerkesztési
ismeretek kerülnek napirendre. Végül a digitális történet online publikálásáról is
tanulnak a résztvevők, akik végül megosztják és megvitatják a módszer használa¬
tával kapcsolatos tapasztalataikat és felhasználhatóságával kapcsolatos véleményü¬
ket egymással.

A részletes kurzusleírás nem publikus, azt csak a beiratkozás után lehet megis¬
merni. A tanfolyam háttéranyagát Robin honlapja képezi, ? ahol megtalálhatóak a
hallgatók számára hasznos kiegészítő információk. A honlap részletes listát közöl
a módszer web 2.0-ás eszközeiről-csatornáiról (blogok, podcastok, wikik és appli¬
kációk), valamint digitálistörténet-gyűjteményt is tartalmaz, amely lehetővé teszi a
tematikus kategóriák alapján történő keresést. A honlap a tanítási-tanulási folyamat
tervezéséhez is segítséget nyújt, összefoglalja az értékelési kritériumokat, a szerzői
jogokkal kapcsolatos ismereteket, valamint bemutatja a módszerrel kapcsolatos
e-bookokat és útmutatókat is.

A kurzus során videóanyagokat, írásokat lehet megtekinteni, és bár van vitafó¬
rum, és lehetőség adódik a pármunkára is, a folyamatban a résztvevők egyéni tel¬
jesítményükre kapnak visszajelzéseket, a tanulóközösség tagjai a munkát egyénileg
végzik, és az együttgondolkodásra is csak az ötödik héten kerül sor. A visszajelzés

8 https://www.coursera.org/course/digitalstorytelling
§ Robin, B. (2015). The Educational Uses of Digital Storytelling Website University of Houston College of Edu¬
cation http://digitalstorytelling.coe.uh.edu