IV. Tôrténetmesélés és a 21. szäzadi tanuläs | 151
videójátékban. A legmagasabb, kreatív szint akkor érhető el, ha a hallgató a digitális
eszközöket kreatív artefaktumok létrehozásához használja, tehát amikor például
infografikát vagy digitális történetet készít.
Az oktató digitáliseszköz-integrációjának első szintje az, amikor az eszközöket
a jelenléti oktatásban is alkalmazható módszerei helyettesítésére használja, például
digitális szókártyákkal támogatja hallgatói fogalomhasználatát vagy előadását vide¬
óra veszi egy konferenciaalkalmazás segítségével. A kiterjesztéssel ugyanakkor már
megvalósítható a hallgatói problémamegoldás egy magasabb szintje, ha az oktató
olyan digitális eszközhasználati tevékenységeket tervez a folyamatba, amelyekre a
termi adottságok nem alkalmasak, például közösen szerkeszthető dokumentumban
történő feladatmegoldásra kéri a hallgatókat. Az átalakítás megvalósításához sok
esetben teljes pedagógiai szemléletváltásra van szüksége az oktatónak, aki integ¬
rált tanulási környezetben képes komplex pedagógiai stratégiák megvalósítására.
Mivel a mátrix segítségével kiválóan megjeleníthető a tanulói és tanári tevékenyégek
differenciált technológiahasználati rendszere, a digitális narratívumok integrációjára
is alkalmazható (19. ábra). Az alkalmazás legalacsonyabb szintjén, a passzív helyet¬
tesítésén az oktató előadását PowerPoint prezentáció formájában küldi el, amelyet
a hallgató passzív módon befogad.
Digitális történetmesélés >
A tanár viogbejegyzései Pp
Hogyan hat a technológia alkalmazása a tanulásra,
gyakorlatra?
,
Henverresíri Kitereszri Arauakina
(REPLACES) (AMPLIFIES) (TRANSFORMS)
19. ábra: Digitális narrativumok a PICRAT-matrixban (Kimmons és mtsai (2020),
valamint Rausch & Pasztor (2021) tablazatanak alapjan)