OCR Output

IV. Történetmesélés és a 21. századi tanulás ] 149

5. A DIGITÁLIS NARRATÍVAALKOTÁS ÉRTELMEZÉSE A SAMR¬
ÉS A PICRAT-MODELL SEGÍTSÉGÉVEL

Az integrált tanulási környezetben megvalósuló digitális narratívaalkotás komplex
módon megragadható a SAMR- és a PICRAT-modell segítségével. A SAMR-modell
a technológia integrációjának különböző szintjeit írja le (Puentedura, 2006). A di¬
gitális eszközöket lehet egy fizikai eszköz helyettesítésére vagy kiterjesztésére alkal¬
mazni, valamint meg is lehet vele változtatni a tanulás és a tanítás folyamatát, de
újra is lehet értelmezni azt. Tóth-Mózer és Misley (2019) egy közoktatási tartalom,
az Egri csillagok című kötelező olvasmány feldolgozásához kapcsolódó feladatokon
keresztül szemléltette a négy szintet (17. ábra).

készítsetek közösen online fogalomtérképet, rendszerezve a
egény tartalmi elemeivel! A fogalomtérképhez

amely más módon nem lenne lehetsége

ódó multimédiás anyagokat (videók, hanganyagok) egy Google dokumentumba!

Atalakitas

egy-egy karaktert a könyvből és készítsetek róla prezentációt!

ek ujraterve

A technológia a hagyományos eszközöket helyettesíti, funkcionális változásokkal

Olvassátok el online/ebook olvasón Gárdonyi Géza: Egri csillagok című művét!

ógia a hagyományos eszközöket helyettesíti, funkcionális változások nélkül

17. ábra: Gárdonyi Géza Egri csillagok című művének feldolgozása
a SAMR-modell alapjan (Töth-Mözer & Misley, 2019, p. 156)

Az ábra jól mutatja, hogy a helyettesítés szintjén csak egy másik platformon, cross¬
media tartalomként jelenik meg ugyanaz a szöveg. A kiterjesztés során ugyan meg¬
valósul a tanuló tevékenykedtetése, azonban saját élményeiből és a tankönyvi lecke
alapján megírt tartalmi rezüméjét ugyanúgy el tudná készíteni a füzetébe is, mint
digitális eszközzel. A regényhez kapcsolódó online forráskutatás és rendszerezés
magasabb szintje valósul meg a módosítás szintjén, ahol a tanulók több médium
bevonásával rekonstruálják a történetet, majd az újraértelmezés szintjén tanulótár¬
saikkal közösen készítenek olyan digitális elbeszélést, amely egyben csoportszintű
értelmezés is.

A felsőoktatásban értelmezve a modellt a helyettesítés és a kiterjesztés szintjéről
beszélünk, amikor az oktató előadásának videófelvételét és a hozzá kapcsolódó fel¬
adatokat elhelyezi az egyetem LMS-rendszerében - ebben az esetben a technológia
integrációja helyettesíti a fizikai eszközt, és könnyebb hozzáférést és értelmezést tesz
lehetővé. A feladatok minőségének jelentős fejlődése érhető el a módosítás szintjén,