146 | Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban
dagógus kompetenciáinak és tevékenységeinek ideális keverékét a három halmaz
metszéspontjában találjuk. Az ideális oktató a 15. ábra alapján egy általa alaposan
ismert szakmai tartalmat módszertanilag változatos és adekvát technológiával tá¬
mogatott tanulásszervezési formák segítségével visz be a terembe.
T TECHNOLÓGIAI- P
(technological) PEDAGÓGIAI (pedagogical)
TUDAS
TECHNLÓGIAI TUDÁS rune AP . PEDAGOGIAI¬
alapvető technológia alapuló pedagógiai MODSZERTANITUDAS
eljárások ismerete a pedagógiai gyakorlat,
felhasználói szintű ismerete,
nyitottság az innovációk folyamatok, módszerek
befogadására
TPCK PEDAGÓGIAI¬
TARTALMI- ERTEKE
TECHNOLÓGIAI en
TUDAS N
ERTL alkalmazásával
technológiai lehet az
x = : i ismeretanyagot
kiegészítései befi nn ef
c
(content)
TARTALMI TUDÁS
tananyaggal kapcsolatos
tények, nézetek,
elméletek
alapos ismerete
15. dbra: Mishra és Koehler (2006, p. 1025) TPCK-modellje sajat forditasban
(v6. Lanszki, 2018, p. 49)
A TPCK-modell értelmezhető a felsőoktatás területén is. Az oktató technológiai
tudásán (T) a standard technológiai eszközök (hardverek és szoftverek) felhasználói
szintű ismerete értendő, továbbá az a nyitottság, amely a pedagógust a folyamatosan
fejlődő és változó oktatástechnológiai innovációk befogadására képessé teszi. A pe¬
dagógiai tudás (P) inkább módszertani, oktatástervezési tudásként értelmezhető.
Azt jelenti, hogy a tanárnak képesnek kell lennie pedagógiai folyamatok tervezé¬
sére, hogy a tanítási-tanulási tevékenységeket a tanulócsoport összetételét, igényeit
figyelembe véve pedagógiai céloknak rendelje alá, módszertani repertoárja legyen
gazdag és változatos, ismerjen többféle tanulásszervezési formát. A tartalmi tudás