IV. Történetmesélés és a 21. századi tanulás ] 143
A digitális eszközökkel végzett tanulási tevékenységek hierarchiájának legalsó szint¬
jein az információk keresése, rendszerezése és a hálózati kapcsolódás áll, amelyet
a pragmatikus tevékenységek követnek, a legmagasabb rendű tevékenységek pedig
a hálózatban történő alkotás és értékelés. A digitális narratívaalkotás, különösen a
DST folyamata megvalósítja a Turcsányi-Szabó-féle kiterjesztett digitális Bloom¬
taxonómia hat kognitív műveleti szintjének teljes spektrumát, amely a legfelső
szinten kiegészül a hálózati megosztás tevékenységével (12. ábra).
Online és offline közössögekben | À
megosztja digitális történetét
Véglegesiti a digitális történetét
Saját és mások digitális történeteit
— e | ériékeli
PR,
Szöveget. képeket. zenét elemez.
majd újraszerkeszt
a
Szöveget ir, köpeket köszit, hangot
— | rögzit,
TE
Ismereteit rendszerezi,
kategorizálja
55858855
Előzetes ismereteit összegyűjti, új
információkat keres, képeket tölt le
12. abra: A digitälis Bloom-taxonömia kognitív szintjei Turcsányi-Szabó alapján (2011)
és a DST kognitív tevékenységei (vö. Lanszki, 2018, p. 79)
A hallgató előzetes ismereteit felidézi a téma kapcsán, majd különböző médiaformá¬
tumú, új információkat keres. Az összes adatot szelektálja, és logikusan strukturálja
az elbeszélésének megfelelően, majd az alkotási fázisban létrehozza szövege írott,
majd hangalapú verzióját, és elkészíti hozzá a képeket. Ezt követően értékeli saját
és társai alkotását, majd véglegesíti digitális történetét. A legfelső szinten jelenik
meg a produktumok offline vagy online megosztasa.
A digitális állampolgárság 2013-as modelljében is megjelenik a Bloom-taxonö¬
mia hierarchikus rendszere (Ollé et al., 2013). A modellre adaptált affektív szintek
rendszere az énelbeszélő digitális történetek kapcsán figyelhető meg (13. ábra).