OCR Output

116 I Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

szenvedők gyermekei). Alrutz DST-workshopján azt a feladatot adta a fiataloknak,
hogy írjanak kreatív szöveget Egy olyan helyről származom, ahol... címmel, és ké¬
szítsék el digitális történetüket. A fiatalok témájuk mélyebb megértése érdekében
kapcsolatokat építettek ki egymás közt, miközben kritikusan reflektáltak önma¬
gukra és társadalmi helyzetükre is. A digitális történetekből készített előadásban a
fiatalok performatív módon jelenítették meg személyes élettapasztalataikat és cso¬
portidentitásukat a külvilág felé. Sikerült kialakítaniuk viszonyukat a helyzetük le¬
írására használt társadalmi sztereotípiákhoz, és megmutatták a többségi társada¬
lomban láthatatlan folyamatokat metanarratíváikban.

A közösségi színház célja egyrészt, hogy segítsen identitáskereső és/vagy
traumatizált fiataloknak megfogalmazni saját társadalmi helyzetüket interakció ¬
kon keresztüli feltárás segítségével, másrészt a társadalmi célú figyelemfelkeltés.
Ez volt Horváth, Oblath, Lanszki, Teszáry, Csoszó és Takács (2017) Sajátszínház
projektjének, a SzívHangnak is a célja, melyben falusi roma asszonyok megküzdési
stratégiáikat tematizálták a magyarországi egészségügyi ellátó intézményrendszer
összefüggéseiben. A DST-workshopokat szociodráma-foglalkozások egészítették ki.
A teljes kutatási-alkotási folyamatban számos olyan elbeszélés született, amelyből
a narrátorok dramaturg, rendező és forgatókönyvíró segítségével színpadi előadást
hoztak létre, hogy a színházba járó nagyközönség szembesüljön a tömegkommu¬
nikációban elhallgatott, illetve a magánszemélyek által a szégyen miatt rejtegetett
élettörténetekkel (Horváth, Oblath, Lanszki, Teszáry, Csoszó g Takács, 2017). A sze¬
mélyes élettörténetekből készült autoetnografikus dokumentumszínházi előadásban,
az Éljen soká Regina!-ban" maguk a narrätorok léptek fel. Szintén élettörténeti ta¬
pasztalatok jelennek meg az Örkény Színházban bemutatott Kiváló dolgozók"? című
darabban a segítő szakmában dolgozókkal a főszerepben, akik munkájuk társadalmi
megbecsülésének hiányáról beszélnek. Az egyéni élettörténeti elbeszélések megje¬
lenhetnek a televízióban is. Erre volt példa a BBC Capture Wales projektje, amely a
walesi emberek által készített digitális történeteket tűzte műsorra.

6. NETNOGRÁFIA

A netnográfia az internet etnográfiája, amely a web 2.0-ás felületek, elsősorban a kö¬
zösségi média és a videómegosztó platformok mikroközösségeiben lévő bejegyzések
tartalmát és interakcióit vizsgálja. A felhasználók kulturális tevékenységei a web 2.0
világában narratív formában jelennek meg.

Fehér (2015) digitális identitásnak nevezi az én kivetülését digitális színtereken,
amely nem más, mint adatkészlet. Kutatásában azt vizsgálta, milyen stratégiák men¬
tén épül fel a munkavállalás előtt álló fiatal egyetemisták (n-15) digitális identitása,
és hogy milyen motivációk határozzák meg, valamint milyen érzelmi és kognitív

5 https://trafo.hu/programok/eljen soka regina
59. https://www.orkenyszinhaz.hu/hu/musor/kivalo-dolgozok