Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000041/0000

Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Lanszki Anita
Cím (EN)
Digital Media and Storytelling in Higher Education
Tudományterület
Kultúrakutatás, kulturális sokféleség / Cultural studies, cultural diversity (12950), Kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom / Communication networks, media, information society (10104), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Tudományos besorolás
monográfia
022_000041/0088
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 89 [89]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000041/0088

OCR

88] Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban alkotás során kibontakozó történet és a hozzá kapcsolódó elbeszélésfragmentumok, majd végül az elbeszélés árnyalatai és rétegei ugyanúgy jelentésteliek, mint a közben megismert társadalmi és interperszonális viszonyrendszer. A hermeneutikai kutatásban tehát a részlet és az egész is fontos, valamint a különböző olvasatok, azaz értelmezések sokféleségének igazsága is. A konstruktivista megközelítés nemcsak mint tanítási-tanulási, hanem mint kutatási paradigma is érvényesnek tekinthető a történetmesélésen alapuló vizsgálatok, különösen a DST esetén. A történetalkotási folyamat minden egyes lépése egyre közelebb viszi az alkotót története (re)konstruálásához, a csoportot a csoportnarratíva kialakulásához, végeredményben az egyéni és csoportos indentitásstruktúrák létrehozásához. Mindez a folyamatban részt vevő kutató számára számos rejtett információt, valamint újabb és újabb jelentésrétegeket tár fel, hiszen az elbeszélések változnak, ahogyan a modalitások hozzájuk kapcsolódnak: a szóban elmesélt élményekből írott szöveg lesz, amely felolvasva hangzó anyaggá válik, majd a képek hozzákapcsolásával audiovizuális artefaktumként teljesedik ki a történet. Látható, hogy a fenomenológiai, hermeneutikai és konstruktivista megközelítés nem választható szét egymástól, hiszen a konstrukcióban részt vesznek a csoporttagok és a kutató is. Mindehhez hozzákapcsolható az angolszász oktatási és kutatási kultúra feltörekvő szemlélete, a transzformatív megközelítés, amely különösen a DST kapcsán értelmezhető. A transzformatív hatás különböző szinteken figyelhető meg. Hessler és Lambert (2017) úgy véli, hogy a résztvevők a csoportban feldogozott témájukat megtanulják másképpen szemlélni és értelmezni azáltal, hogy meghallgatnak másokat, és kritikusan viszonyulnak saját élettörténeti eseményeikhez. Azonban a DST transzformatív jellege dialogikusan reflektív, együttműködést és aktív bevonódást elősegítő módszertanának köszönhetően személyiségformáló és képességfejlesztő hatást gyakorol a résztvevőkre, a facilitátorokra és a kutatókra is. A digitális történetek ugyanakkor társadalmi átalakulást is elindíthatnak, amennyiben a közösségi média segítségével nyilvánosságra kerülnek, és virálisan terjednek, valamint egyetemi szakképzések képzési programjába vagy akár döntéshozók elé kerülnek. Ebben a részben megvizsgáljuk a digitális narratívumokat és a hozzájuk kapcsolódó kutatásmódszertani alapvetéseket. Áttekintjük azokat a kutatástípusokat a bölcsészet- és társadalomtudományok területén, amelyek az elbeszélésre primer adatforrásként tekintenek. Ezt követően bemutatjuk a narratív struktúrák hatásrendszerével kapcsolatos vizsgálatokat. A digitális narratív artefaktumon túlmutató, ám elbeszéléseket létrehozó közösségi részvételi kutatási módszereket is tárgyaljuk. Végül az elágazásos felépítésű, az interaktor döntésein alapuló videójátékok képességfejlesztő hatásvizsgálatait mutatjuk be.

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1949 px
Kép magassága
2776 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.39 MB
Permalinkből jpg
022_000041/0088.jpg
Permalinkből OCR
022_000041/0088.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde