OCR Output

II. Történetmesélés az információs korban ] 83

Közép
(feszültség) Ke (feloldás)
Probléma Megoldás
- kérdés - válasz
- lehetőség - beteljesült lehetőség
- kihívás . eye - teljesitett kihivas
ved (Konfliktus, fejlődés) - teljesitett cél

"Kalandra hívás..."

Normális élet.…. \,

J Lezaras
Az élet folytatódik...

Átalakulás?
A

Kezdet Vég

7. ábra: Story map. Egy elbeszélés vizuális leképezése
(Ohler, 2001/2013; vö. Lanszki, 2017)

Legyen személyes történet, ismeretközlő vagy akár a kettő keveréke a digitális
történet, a narratív séma azonos módon érvényesül mindben: az elbeszélés elemei
egymással kauzális, azaz ok-okozati logikai viszonyban állnak. Az expozícióban
megismerhető a kiinduló helyzet, amely megváltozik egy akadály, konfliktus, lehe¬
tőség vagy probléma miatt. A kihívás egyre fokozódik, majd az elbeszélés közepén
tetőzik. A digitális történet elbeszélője kísérlete(ke)t mutat be a helyzet - akár több
nézőpontú - megoldására, és a problémamegoldás közben a szereplő(k) fejlődése
is megfigyelhető. A digitális történet konklúzióval zárul.

A digitális történetek fajtáit az elbeszélések témája, illetve az alkotó elbeszélé¬
sével kialakított szerzői viszonya alapján lehet egymástól elkülöníteni. Lambert
(2002/2013) témák szerint csoportosította a StoryCenter workshopjain készült di¬
gitális történeteket, amelyek besorolhatók az alábbi kategóriák valamelyikébe: 1.
személyes történetek (fontos személyről készített digitális történet — feltárja az al¬
kotó kapcsolatrendszerét; emléktörténet; felépüléstörténet; felfedezéstörténet; álom¬
leírás; a felnőtté érés története); 2. életesemények megjelenítése (kalandtörténetek;
teljesítménytörténetek); 3. helytörténetek; 4. szakmai történetek (Lanszki, 2016a).

A digitális történetben jól körülírt az író/narrátor személyes viszonya elbeszé¬
lésével, melyet Lambert (2002/2013) koncentrikus körök segítségével jelenít meg
(8. ábra).