OCR Output

II. Történetmesélés az információs korban [ 77

ben.” Hasonló vizualizáció készült az ezredfordulón arról, hogy a világ mely tá¬
jain és milyen gyakorisággal történt atomrobbanäs a 20. század második felében."
A robbanásokat számok, az országok zászlaja és a térképen elhelyezett villanások
mutatják. Az adatvezérelt történet különlegessége, hogy a robbanásokat országon¬
ként eltérő frekvenciájú hangok is jelzik, és ezáltal a videó megtekintése nemcsak
vizuális, hanem auditív élményt is nyújt borzongató szimfónia formájában. A dán
közmédia a dinamikus megjelenítés másik fajtáját választotta a 2015-ös menekült¬
válság szemléltetésére, és a globális társadalmi krízis tendenciáit lapozható, magya¬
rázó szövegekkel és interaktív térképekkel is ellátott történetmeséléssel jelenítette
meg." A megjelenítésnek ez a formája lehetővé teszi, hogy az olvasó maga válassza
ki, melyik az a részlet, amely mélyebben érdekli. A vizualizáció a jelenséget globális
kontextusba helyezi, ugyanakkor bemutatja városonkénti lebontásban is a migrá¬
ciós tendenciákat. Az érzékletes prezentáció a valós összefüggések bemutatásával
demisztifikálta a menekültválság körül keltett politikai pánikot.

Az adatvezérelt történetmesélés új trendjét képviselik a felfedezést és interakti¬
vitást támogató dinamikus és egyben reszponzív, tehát a felhasználó interakciói¬
ra reagáló vizualizációk. Ezeknek a megjelenítéseknek a közös jellemzője, hogy a
befogadó interakcióival maga jelölheti meg azokat a változókat, amelyek alapján a
grafikon az érintett aspektust ábrázolja. Ilyen reszponzív felület az amerikai fegy¬
veres gyilkosságokat bemutató oldal (lásd feljebb), amelyben a nemre, az életkor¬
ra, az etnikai hovatartozásra, a régióra, a fegyvertípusra, valamint az elkövető és
az áldozat kapcsolatára vonatkozó változókkal készíthet összehasonlító elemzést
az olvasó. Hasonlóan interaktív felületek jelentek meg a Covid19-világjárvánnyal
kapcsolatos tájékoztatásokban is. A WHO koronavírussal kapcsolatos adatközlés¬
re szolgáló felületén a klasszikus szekvenciális dashboardelrendezés található, a lé¬
nyeges tendenciák vizualizációja azonban reszponzív, a további részletekre vágyó
felhasználók egerük mozgatásának segítségével feltárhatják a diagramok és térké¬
pek részleteit, valamint szűrőket is bekapcsolhatnak."? Hasonló a dán közmédia in¬
teraktív vizualizációja is, amelynek adatai napi szinten frissülnek." Az adatvezérelt
történetmesélés további interaktivitást támogató példája a NASA vizualizációja, a
Föld paramétereit bemutató időgép, " amely lehetővé teszi, hogy a befogadó maga
tudja létrehozni azt a narratívát, amely a saját szempontjából releváns."

A magyarázó, interaktivitást nem támogató vizualizációk az adatokat adott pers¬
pektívából, azok bizonyos aspektusaira fókuszálva és közöttük kapcsolatot és elbe¬
szélési sorrendet teremtve, előre értelmezik. A feltáró szempontokat tartalmazó vi¬
zualizációk viszont rugalmasságot biztosítanak a befogadónak azáltal, hogy maga

3° https://www.youtube.com/watch?v-kUCVVALuCnw

10. https://www.youtube.com/watch?v-Iglguok4Pdk

a https://www.dr.dk/nyheder/indland/interaktiv-grafik-her-er-flygtningekrisen
a https://covid19.who.int/

383. https://www.dr.dk/nyheder/indland/status-paa-coronavirus-lige-nu

+4 https://climate.nasa.gov/interactives/climate-time-machine

* https://climate.nasa.gov/earth-now/#/