OCR Output

76] Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

Kevés, azonban lényegre törő adatot tartalmaz az infografika: a rózsaszín ruha a
nőket, a kék a férfiakat szimbolizálja, az országokat zászlók jelzik, az ősz haj és a
bot pedig az időskor attribútumai. A tények megismerését követően számos kér¬
dés felmerül a befogadóban, köztük olyanok, hogy a két említett országban vajon
milyen geopolitikai, történelmi és életmódbeli tényezők okozzák az eltéréseket. Az
infografika érintetté teszi befogadóját, aki a látottak hatására reflektál saját helyzetére.

Thudt, Walny, Gschwandtner, Sykes és Stasko (2018) úgy véli, hogy az adatvezé¬
relt történetmesélés előnye, hogy az így elkészített vizualizáció alkalmas arra, hogy
a befogadó átélje a felfedezés örömét és megtalálja saját történetét, amelyet össze¬
vethet a kutató értelmezésével. A kutatócsoport meglátása szerint az interaktív vi¬
zualizációk elsősorban az olvasó értelmezését aktiválják, aki maga választja meg azt
a perspektívát vagy szempontot, amely alapján az adathalmazt értelmezni kívánja.
Különösen nagy adatkorpusz vizualizációja esetén hatékony eszköz az olvasó in¬
teraktivitását is lehetővé tévő dinamikus és reszponzív megjelenítés.

Statikus adatvezérelt történetek élő, szimultán idejű prezentálásával egyszerűen
megvalósulhat a közönség interakciója. A hallgatóság bevonása az előadásba felkel¬
ti a kíváncsiságot, és azt az élményt nyújtja, hogy a következtetések levonása közös
erővel történt. A bevonás eszköze lehet a szavaztatás egy erre alkalmas interaktív
prezentációs felülettel" vagy a témához illeszkedő interaktív térkép megosztásával,
amelyben a közönség meg tudja keresni a rá vonatkozó adatokat.

Az érzelmi hatáskeltés fokozható dinamikus vizualizációkkal is. Az amerikai legá¬
lis fegyverhasználat okozta halálesetek ábrázolására készült interaktív és dinamikus
ábrázolás számtalan derékba tört élet narratíváját foglalja magában. A demográfiai
adatok alapján kiszámított várható élettartam és a fegyverhasználat miatt bekövet¬
kezett korai halál ijesztő kontrasztját jeleníti meg ez a lényegre törő és hatásos vi¬
zualizáció. A narratív áramlást erősíteni lehet a téma fokozatos kifejtésével, amely¬
ben segítségül szolgálnak a térképek és a dinamikus infografikák is. A bonyolultabb
összefüggések bemutatásakor időt kell hagyni a közönségnek, hogy értelmezze a
vizuális reprezentációt, a drámai hatás eléréséhez (például esetszámok drasztikus
növekedésének bemutatásakor) gyorsíthatunk a tempón és dinamikus eszközö¬
ket?" is bevethetünk (Bach, Stefaner, Boy, Drucker, Bartram, Wood, Ciuccarelli,
Engelhardt, Köppen & Tversky, 2018).

A dinamikus vizualizáció a tendenciákat folyamatukban mutatja be, amelyhez az
audiovizuális megjelenítés a megfelelő kifejezésforma. Szintén a várható élettartam
és a népesedés témakörében készült Hans Rosling dinamikus prezentációja, amely¬
ben egy grafikon, színkódok és méretarányok segítségével mutatta meg a társadal¬
mi, gazdasági és kulturális hatások által befolyásolt népesedési tendenciákat és az
életszínvonal alakulását a különböző kontinenseken az emberiség elmúlt 200 évé¬

5 https://coronavirus.jhu.edu/map.html

3° https://www.mentimeter.com

7 https://www.youtube.com/watch?v=eEtZcROgOXo
38 https://guns.periscopic.com/?year=2020