A távol-keleti médiavilág sajátos transzmédiatörténetmesélés-tradíciókkal rendel¬
kezik. A japán manga rajzfilmadaptációja, az anime több évtizedes múltra tekint vissza.
Dél-Korea megalkotta saját képregényműfajának, a manhwának az okoseszközökre
tervezett változatát, a web és a cartoon szavak összevonásával webtoonnak keresz¬
telt elbeszélést. A dél-koreai manhwaművészek alkotásai először saját honlapjukon
jelentek meg a "90-es években. Az első webtoonok eleinte digitális történetek vol¬
tak, amelyekben az alkotók képregényrajzokkal mesélték el személyes történetei¬
ket (Hancox, 2017; vö. Jin, 2020a). Az okostelefonok megjelenésével azonban egyre
több olyan speciális webtoonportál látott napvilágot Dél- Koreában, amelyen újra a
vizuális tartalmak kaptak főszerepet, és az alkotók visszaváltottak az audiovizuális
formátumról a hagyományos, rajzolt képregényre. A webtoonfelületek jellemzője,
hogy a képregények jelenetei nem lapozással érhetőek el, hanem scrollozható for¬
mában, egymás alatt helyezkednek el. A webtoonok népszerűsége visszavezethető
a formátum praktikumára, mivel okostelefonnal elérhető, vizuálisan megjelenített,
ingyenes mikronarratívumokról van szó, valamint a webtoonok sorozatelven, epi¬
zódonként kerülnek fel a platformra. A webtoonportálokon különböző műfajok
alapján lehet válogatni a tartalmakat, azonban az összes műfaj közös tematikus jel¬
lemzője, hogy nagy részük kritikus a dél-koreai társadalommal szemben, valamint
fanyar, de könnyed humor jellemzi a dialógusokat. A történetek gyakran szólnak
olyan témákról, amelyekkel a fiatalok könnyen azonosulni tudnak: a webtoonok
tipikus főszereplői a sokat gürcölő, kizsákmányolt dolgozók vagy a friss diplomás
munkanélküliek (Jin, 2020b).
A webtoonok egyesítik a sorozatelvűséget, a keleti elbeszéléstechnikát és kép¬
regény-esztétikát. Dél-Koreában számos webtoonból gyártottak kiváló filmeket és
videöjätekokat. Ilyen peldäul a The Witch cimü sorozat, amely a híres Kang Full
webtoonja alapján készült. Az Út a pokol felé (Hellbound) című, a Netflixen elér¬
hető társadalomkritikus fantasy-horror-akció-sorozat is az azonos című, szintén
epizodikus formában elérhető webtoonelbeszélésen alapszik."
A webtoon kiváló kiindulópont a dél-koreai sorozatok és filmek forgatókönyv¬
íróinak, míg a gyártóknak költséghatékony megoldás, ugyanis könnyen áttekinthető
formátuma és a kreatív narratív megoldások miatt alkalmas a befektetők meggyő¬
zésére is. A költséghatékonyság a célcsoportok meghatározásában is tetten érhető,
a webtoonplatformok ugyanis részletes adatokkal rendelkeznek a befogadók de¬
mogräfiai adatairöl és tartalomfogyasztási szokásairól.
A transzmédia-történetmesélés szempontjából érdekes kérdés, hogy a webtoon
és annak megfilmesítése pusztán adaptáció, vagy transzmediális kiterjesztés-e.
A webtoonhoz képest ugyan bővülhet karakterekkel és narratív elemekkel a film,
valamint sorozat esetén a közönség kéréseinek figyelembevétele eltéréseket eredmé¬
nyezhet az elbeszélésben, Park és munkatársai (2020) ennek ellenére inkább az adap¬
táció, nem pedig a transzmédia-történetmesélés kategórájába sorolták a jelenséget
(Park, Lee & Lee, 2020). Az állásfoglalás azért relativizálható, mert a webtoonok (és