II. Történetmesélés az információs korban | 45
ményez a 21. század narratívumaiban. Az okoseszköz segítségével tájékozódó és
szórakozó emberek információkkal nagy mennyiségben, korlátlanul találkoznak,
ezért a hatékony üzenetátadás tömörített formában valósul meg napjainkban. Az
új évezredben már nem befogadókról, tehát közönségről, nézőről, hallgatóról vagy
olvasóról beszélünk, hanem a narratívum alakításába interaktív módon bekapcso¬
lódó felhasználóról.
Hogyan hatott a digitalizációnak köszönhető számos technológiai innováció
az emberiség történetmesélési szokásaira? Alexander (2011) és Handler Miller
(2004/2020) a digitális eszközökkel létrehozott elbeszélések fogalmát tágan értelme¬
zi, és ebbe a fogalmi körbe sorolja a hipertextek mellett a transzmédia-szövegeket
és a számítógépes játékokat is. Alexander (2011, p. 40) digital storytelling 2.0-nak
nevez a web 2.0 világában előforduló minden olyan multimédia-jelenséget, amely
a történetmesélés, a gaming és a közösségi média metszéspontjában található.
A 21. század történetmesélésére jellemző a befogadók interaktivitása, a kereszt¬
mediális megjelenés és az elágazásos, moduláris felépítésű elbeszélési formák al¬
kalmazása. Az alábbiakban a 20. századi multimédiás történetmesélés 21. századi
formáit, valamint a 21. század újmédia-narratívumait vizsgáljuk meg. A 3-6. feje¬
zetben részletesen tárgyaljuk azokat az ezredforduló táján kialakult történetmesélési
konvenciókat, amelyeknek bár számos közös vonása van, mégis eltérő alkalmazási
és módszertani háttérrel rendelkeznek.
| 1. À KÔZOSSÉGI MÉDIA
ES A VIDEOMEGOSZTOK TORTENETMESELESE
A web 2.0 első interaktív történetmesélő platformjai a blogok, amelyek naplóformá¬
tumú bejegyzéseket tartalmaznak. A kollaboratív szerzőiség új fajtája valósul meg
a bloggerközösségek tartalomlétrehozásában. Egyrészt közös hozzáféréssel több
szerző is publikálhat ugyanazon a tematikus blogon, másrészt lehetővé válik, hogy
az olvasók és más szerzők is reagáljanak egymás bejegyzéseire. A blogok világában
jött létre az akommunikációs és publikációs konvenció, mely aztán a közösségi
médiumok és a tartalommegosztó platformok világában is érvényesül.
A történetet a web 2.0-ás fordulat óta már nem egy kizárólagos szerző meséli
és nem is egy szerkesztőség kapuőrei szűrik és moderálják. A tartalommegosztó
portálon vagy közösségimédia-felületen közzétett bejegyzés szövege, képi vagy au¬
diovizuális elbeszélése és a hozzáfűzött szöveges, emotikonos-gifes megjegyzések
(köznapibb elnevezésben kommentek) összessége alkotja a narratívumot, amelyet
a felhasználó további megjegyzés hozzáfűzésével alakíthat. Megjelent tehát a 21.
század végtelenített, lezárás nélküli elbeszélési formája, mivel egy web 2.0-ás elbe¬
szélés tartalma további, időben és mennyiségben nem korlátozható megjegyzések
hozzáadásával állandóan frissülhet, módosulhat. A lezáratlanság mellett másik két
kérdés is felvetődik. Az egyik, hogy a felhasználó mi alapján rekonstruálja ugyan¬
annak a történetnek a végtelen számú és hosszúságú online elbeszéléséből magát a