OCR Output

42] Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

formájuk alapján hívják elő az olvasók a memóriájukból, mivel a hipertextolvasás a
vizuális munkaemlékezet segítségével raktározza el az információkat.

Az internethasználat növekedésével párhuzamosan csökken a nyomtatott ki¬
adványok olvasására fordított idő, az emberiség technikai interfészen (elsősor¬
ban okostelefonon) keresztül több szót olvas ma, mint printformátumokon. Carr
(2014) szerint a számítógép és az internet elterjedése számos kognitív funkcióra
negatív hatással van. Nyomtatott szövegek esetében megjelenhet az elmélyült ol¬
vasás, az embernek van ideje elgondolkodni az olvasottak tartalmán, koncentráci¬
ója fókuszált. Ezzel szemben hipertextek olvasásakor az elmélyült olvasás gyakor¬
latát felváltja agyorsolvasás, ugyanakkor a hipertextek, linkek megfejtése kognitív
túlterheltségnek teszi ki az agyat és megzavarja a koncentrációt - ezáltal gátolja a
megértést, az emlékezést és a tanulást. Az egymással versengő multimédia-üzene¬
tek áradata leterheli a munkamemóriát, a homloklebeny számára nehezebbé válik
a figyelemösszpontosítás irányítása, ráadásul minél többet használja az ember az
internetet, annál inkább arra trenírozza az agyát, hogy valami elterelje a figyelmét.
A médiakonveregencia következtében kialakult folyamatos multitasking Carr sze¬
rint épp az elmélyült és kreatív gondolkodást akadályozza meg, az internet emellett
nem kiegészítője, hanem egyenesen helyettesítője a biológiai memóriának. Szűts
(2021) így foglalja össze a jelenséget: , A digitalizáció és a könnyű kereshetőség ered¬
ményeképpen alapműveltségünk átalakult interaktív, globális, decentralizált, bármikor
és bárhonnan elérhető, multimédia-jellegű, széles skálájú, azonban a korábbiaknál az
elménkbe kevésbé bevésődött ismeretek összességévé." (2021, p. 24)

Carr technológiai determinizmusa mellett a hipertextek jelentőségére is fel kell
hívnunk a figyelmet, ugyanis az internet szövegei a hiperlinkek és a megosztá¬
sok által számos adatkombinációt és tudáskonstrukciós lehetőséget kínálnak. Az
okoseszközökre letölthető alkalmazások változatos formában segítik az informá¬
ciók élményalapú befogadását, sőt még azt is lehetővé teszik, hogy a való világ
dolgaihoz kiterjesztett valóságot csatoljon a felhasználó. Kiváló példa erre a GPS¬
technológia alkalmazása. Léteznek olyan alkalmazások, amelyek használatával a
felhasználók segítséget kaphatnak túraútvonalak kialakításában audioguide, videók
és útibeszámolók formájában, ugyanakkor GPS-koordinátáik segítségével létrehoz¬
hatnak új, megosztható útvonalakat is. Számos cég kínál olyan városnéző túrákat,
amelyeken a felhasználó lokalizációs adatai alapján szolgáltat adatokat a környék
épületeiről. Alexander (2011) narratív építészetnek nevezi az olyan projekteket,
amelyekben épületekkel kapcsolatos történetek elevenednek meg. Az ilyen város¬
néző kiránduláson részt vevő emberek tableteken nézhetik, hogy hol tartanak az
útvonalon és a házakhoz kapcsolódó történetek GPS-koordinátákhoz kötve jelen¬
nek meg előttük. A Csillagos házak kezdeményezés budapesti térképen jelöli meg,
hol állnak az 1944-ben Dávid-csillaggal megbélyegzett épületek. Ezeknek a házak¬
nak és a bennük élt zsidóknak a történetei egy interaktív térképen jelennek meg."

8

http://www.csillagoshazak.hu