Although Jurkovié was considered as the leading Slovakian architect of his
age, except for the Club House in Szakolca, all his designs were realized in
Bohemia and Moravia. Ihe national trend in architecture had been present in
this area of the Monarchy even before edifices designed by Jurkovië appeared
and shared the ideal and motivation to be freed of the influence of Vienna
regarding taste and design." ‘The realization of the mentioned demand
had diverse forms. Hubert Gordon Schauer set out the trend of Bohemian
architecture in moving structure, function, and a mode of thinking related
to engineering, to the foreground.’ Conversely, Antonin BalSanek had an
approach contrary to Schauer’s regarding the dilemma of modern versus
national architecture, and believed the typical sgraffito of the Bohemian
Renaissance adorning facades, symbolizing the independent Czech style,
alloyed with modernism could provide grounds for a differentiating power
from foreign art.”
5 Jindfich Vybíral: A közös nevező: a nemzeti jelleg. A cseh modern építészet kezdeteiről, in
Katalin Keserü — Péter Haba (eds.): A modernizmus kezdetei Közép-Európa építészetében.
Lengyel, cseh, szlovák és magyar építészeti írások a 19-20. század fordulóján, Budapest,
Ernst Múzeum, 2005, 68.
Hubert Gordon Schauer: A jövő építészete, in Katalin Keserü — Péter Haba (eds.): A
modernizmus kezdetei Közép-Európa építészetében. Lengyel, cseh, szlovák és magyar
építészeti írások a 19-20. század fordulóján, Budapest, Ernst Múzeum, 2005, 72—74.
Antonín Balsanek: Modernizmus avagy nemzeti irányzat? in Katalin Keserü — Péter Haba
(eds.): A modernizmus kezdetei Közép-Európa építészetében. Lengyel, cseh, szlovák és
magyar építészeti írások a 19-20. század fordulóján, Budapest, Ernst Múzeum, 2005, 78—
81.