8. HASONLÓSÁGOK ÉS KÜLÖNBSÉGEK
A 6-10 ES A 10-17 EVES NYELVTANULOK
NYELVI FEJLESZTESEBEN
Az eddigiekben bemutatott módszer elsősorban a 6-10 éves, a magyar
közoktatásban alsó tagozatos nyelvtanulókat vette célcsoportként figye¬
lembe. Ha a nyelvtanulóink nem ebbe a csoportba tartoznak, de már
iskoláskorúak, túl az olvasás-írás készségének elsajátításán, akkor sem
kell lemondanunk a dialógus alapú tanításról, de néhány ponton változ¬
tatásokra van/lehet szükség.
Nem kell változtatnunk a tanítandó anyag közvetítésének módján:
a dialógusokban történő bemutatás jól alkalmazható módszer minden
korosztály számára, hiszen minden nyelvtanulási folyamat elsődleges
célja akommunikáció — információadás és -szerzés. Ugyanígy minden
korosztály számára motiváló, további tanulásra késztető akommuniká¬
ciós siker, amit a nyelvi panelek elsajátításával és használatával érhet el
a nyelvtanuló. Ugyanakkor a dialógus, a nyelvi panelek hossza, tartalma
szükségszerűen változik a gyermek nyelvtanuló növekedésével, kognitív
fejlődésével, a világról szóló ismereteinek, tudásának bővülésével, anya¬
nyelvi nyelvhasználatának változásával. Megváltozik a kiválasztott be¬
szédhelyzetek köre: más szituációk lehetnek fontosak 6, 11 vagy 17 éves
korban. A tananyag megalkotásakor, a dialógusok megfogalmazásakor
ezt figyelembe kell venni. Nem szabad arról sem megfeledkezni, hogy
éppen ennek a korosztálynak a nyelvhasználata, az ifjúsági nyelv változik
a legdinamikusabban: ahhoz, hogy valóban élő, valóban hasznos nyelvi
paneleket tanítsunk, folyamatosan követni kell a tanítandó korosztály
által használt nyelvi regiszter(ek) változásait. Ez a változás egyértelműen
a kiskamaszok, kamaszok nyelvhasználatában mutatkozik meg a leglát¬
ványosabban: míg a legkisebbek számára írt dialógusok, a gyakorlásra is
felhasznált mondókák és gyermekversek hosszan az eszköztárunk részei