OCR Output

7.6. PRAGMATIKAI ISMERETEK TANÍTÁSA A DIALÓGUSALAPÚ NYELVOKTATÁSBAN

arra, hogy megjegyezhesse az új nyelvi paneleket, hogy valóban sikeresen
tudjanak részt venni a játékban, ami az új elemek önálló alkalmazását
jelenti.

7.6. PRAGMATIKAI ISMERETEK TANÍTÁSA
A DIALÓGUSALAPÚ NYELVOKTATÁSBAN

A párbeszédes nyelvi paneleket már a legelső tanórán be lehet, és érde¬
mes is bevezetni. Minden nyelvtanítási—nyelvtanulási folyamat a bemu¬
tatkozással kezdődik. A magyar nyelvben — ahogyan a legtöbb nyelvben
— több egyenértékű kifejezést használhatunk, amikor bemutatkozunk,
de semmi nem indokolja, hogy a nyelvtanításban ne a legegyszerűbb
fordulattal kezdjünk. A bemutatkozással már az első órán kialakíthatjuk
azt az algoritmust, amely a későbbiekben is az órai lépések, a bemuta¬
tás-gyakorlás-rögzítés sorrendjét kijelöli. Ezzel a módszerrel haladva
elérhetjük, akár már az első órán, hogy játékos formában, a nyelvi pa¬
neleket rögzítve tanulják meg a gyerekek a bemutatkozás fordulatait, és
közben valós beszélgetéseket folytassanak, valós kommunikációs sikert
érjenek el.

Érdemes a bemutatkozás dialógusát is — főként kisebb gyerekeknél —
először a csoport választott , hőseivel" bemutatni az ismertetett algo¬
ritmus segítségével (tanár—tanár szemléltetés; tanár minden tanulóval;
láncjáték; páros gyakorlás, játék). A 4. ábrán látható módon a gyerekeknek
tanítandó bemutatkozás eltér a felnőttekétől: életszerűbb, valóságosabb
megszólalásokat kell tanítanunk nekik. A gyerekek számára a bemutat¬
kozás — egymás között — nem udvariassági fordulat, hanem célja a kap¬
csolatteremtés, barátkozás — ezt mutatja a dialógus. Ha már szóra bírtuk
a tanulókat, következhet a valós helyzet, játékok nélkül: a tanár először
minden tanulónak külön-külön bemutatkozik, segíti a tanulókat a válasz¬
adásban. Ebben az esetben imitálhatjuk a felnőtteknek történő bemutat¬
kozást, amely pusztán a nevünk megmondását jelenti, pl.

— Szia! Andi néni vagyok.
— Jó napot kívánok! Marci vagyok.