OCR Output

7.2. A SZÓBELI KEZDŐ SZAKASZ

motiváltságától, haladási tempójától függően 12-20 hét is lehet. Ebben
a szakaszban a cél olyan élő, a mindennapi gyermeki nyelvhasználatra jel¬
lemző párbeszédek és nyelvi panelek elsajátítása és begyakorlása, amelyek
lehetővé teszik a nyelvtanulók számára a valós élethelyzetekben a magyar
nyelven történő megnyilatkozást. Ha megfontoltan járunk el, kiválasztjuk
azokat a beszédszándékokat, amelyek valóban relevánsak a gyermekek
esetében, kidolgozzuk az ennek megfelelő nyelvi anyagot, és azt a meg¬
felelő módszerekkel tanítjuk, már a nyelvtanulás kezdeti szakaszában el¬
érhetünk egy minimális, de használható magyar nyelvi kompetenciát.

A szóbeli kezdő szakaszban új, a magyar mint idegen nyelv oktatásában
korábban nem alkalmazott, a nyelvkönyvekben nem türköződő elvek és
módszerek kialakítására van szükség. A nyelvtanulók ebben az időszak¬
ban olyan kommunikációs-szituációs órákon vesznek részt, amelyek után
képesek lesznek a számukra legfontosabb, leggyakoribb beszédhelyzetek¬
ben a minimális interakcióra. Ebben a modulban megtalálhatók a nyelv¬
könyvekre jellemző témák, de redukált, szigorúan lehatárolt formában:
ha a csoport esetében releváns, beszélünk arról, ki honnan érkezett, mi
az anyanyelve, esetleg milyen más nyelveken beszél, de nem tanuljuk meg
a legkülönbözőbb országok és népek nevét, ha annak nincs jól érzékelhető
relevanciája. Ugyanakkor a bemutatkozás élő fordulatait sokat gyakorol¬
juk, s közben megismerjük a gyermekek környezetében valóban hasznos,
jól használható lexikát. Látható, hogy ez az elgondolás eltér attól a gya¬
korlattól, ami az iskolai oktatás kereteire készült más, gyerekeknek íródott
nyelvkönyvekben, tananyagokban tetten érhető. A szóbeli kezdő szakasz
tartalmára tehát jellemző, hogy több, a gyerekek számára fontos témában
közvetít hasznosítható nyelvi tudást, újrahasznosítható nyelvi paneleket,
de minimális kiterjedéssel, csak alapvető kommunikációs helyzetekre.
A cél nem egy-egy témakör tág szókincsének megalapozása, vagy egy-egy
nyelvi jelenség tüzetes vizsgálata, hanem egyfajta minimális kommuni¬
katív kompetencia kialakítása kis szókinccsel, elsősorban nyelvi panelek¬
ben rögzítve, amelyek alkalmazásával a nyelvtanulók gyorsan, rövid idő
után be tudnak kapcsolódni a társalgásba a számukra fontos, életszerű
beszédhelyzetekben. A könnyebb és eredményes rögzítést a nyelvi panelek
biztosítják, a nyelvtanuló kommunikációs aktivitását, pragmatikai kom¬
petenciáját pedig a dialógus alapú nyelvtanítás.

+ 69 +