OCR Output

7. A DIALÓGUS ALAPÚ NYELVOKTATÁS

számára az első, legégetőbb nyelvi szükséglet a mielőbbi kommunikatív
kompetencia, legalábbis egy minimális szinten, ami lehetővé teszi a ta¬
nulók számára a fokozatos bekapcsolódást az iskolai, tanórai munkába.
Nincs idő, nincsenek hónapok a nyelvi előkészítésre; a nyelv tanulásával
egy időben az iskolai anyagban is előre kell haladni. Olyan módszerre
van szükség, amely képessé teszi a tanulókat a gyors, mielőbbi kommuni¬
kációra, az iskolai életben leggyakoribb beszédszándékok megértésére és
kifejezésére, és megfelelő alapot ad a folyamatos, a tanuló egyéni fejlődési
képességének megfelelő bővülésre, nyelvtanulásra és -elsajátításra is. Ilyen
— de akár minden egyéb nyelvoktatási — helyzetben jól alkalmazható a di¬
alógus alapú nyelvoktatás módszere szóbeli kezdő szakasszal (Nagyházi
2006; Nagyházi 2010; Nagyházi 2018).

7.2. A SZÓBELI KEZDŐ SZAKASZ

Kiindulópontként vizsgáljuk meg a feltételezett, és agyermekek számára is
könnyen belátható nyelvtanulási célt: a kommunikációra való képességet.
A magyar nyelv — morfológiai gazdagságából, erős grammatikai kötöttsé¬
geiből fakadóan — első pillantásra kevéssé tűnik alkalmasnak arra, hogy
alapos nyelvtantanulás nélkül korai nyelvi sikerhez vezessen (Giay 2006).
Figyelembe véve, hogy a gyermekeknek történő nyelvtanítás sikere elsősor¬
ban a megválasztott módszertantól függ, érdemes megfontolni a teljes folya¬
mat új, az ismert magyar nyelvkönyvekétől eltérő alapokra helyezését. El kell
szakadnia nyelvoktatas—nyelvtanulas megszokott sémajatdl, az — akar gye¬
rekeknek készült — nyelvkényvek felépitésétél, tananyagszervezésétdl, hogy
feloldjuk a beszédgatlast — ami a kisebb gyerekeknél még az anyanyelvben
is megjelenhet -, és mielőbb élő, sikeres kommunikációs élményt nyújt¬
sunk a gyerekeknek. Hogy ezt elérjük, szabaduljunk meg a nyelvkönyvtől
és minden más kötöttségtől, és kezdjük a magyar nyelvvel való ismerkedést
egyfajta , szóbeli kezdő szakasszal" (Nagyházi 2006; 2010).

A szóbeli kezdő szakasz a nyelvoktatási—nyelvtanulási folyamat egy elő¬
re meghatározott, tervezett része, amely bevezeti a gyermekkorú nyelvta¬
nulókat a magyar nyelvű szóbeli közlések világába egy minimális, jól kö¬
rülhatárolt területen elérhető kommunikációs kompetencia elsajátításával.
Ez az időszak, ha úgy tetszik, a nyelvoktatási—nyelvtanítási folyamat első
blokkja, modulja, amely a rendelkezésre álló időtől, illetve a nyelvtanuló(k)

.68 +