OCR Output

7. A DIALÓGUS ALAPÚ NYELVOKTATÁS

7.1. A NYELVTANÍTÁSI-NYELVTANULÁSI HELYZET

Nem egyszerű, ha egy kisgyermek, egy kiskamasz vagy tinédzser új nyelvi
környezetbe kerül, különösen, ha ez hirtelen, akár a tanév közben történik.
Ha lehetőség van nyelvi előkészítésre, akkor mindenképpen szükség van
olyan fejlesztő anyagra, amely segíti a felzárkózást a magyar nyelvű kép¬
zéshez. Gyakoribb azonban, hogy a tanév elején előkészítés nélkül, vagy
a tanév folyamán jelennek meg a nem magyar anyanyelvű, magyarul nem
beszélő gyerekek az iskolában, osztályban, s ott azonnal a , mély vízben"
találják magukat. Szerencsés, de ritka az az eset, hogy a kisgyermek — akár
óvodai előkészítés után — az arra előírt életkorban a magyar gyerekekkel
együtt kezdi meg iskolai tanulmányait az első osztályban; hiszen magyar
osztálytársai számára is teljesen új, ismeretlen az iskolai közeg. Ennél is
komolyabb feladat elé állítja a tanárt és a tanulót az, ha a tanév közben kell,
akár az iskolarendszer magasabb szintjén, bekapcsolódni az oktatásba.
Bár a magyar közoktatásba bekerülő magyar gyermekek fejlettségi szintje
akar otévnyi kiilonbséget is jelezhet (Fazekasné—J6zsa—Nagy—Vidakovich,
2002), és ez — más szociológiai, társadalmi, nyelvi tényezőkkel együtt —
könnyen vezethet nyelvi hátrányhoz (vö. pl. Bartha 2002), a nyelvi hát¬
rány kialakulása a nem magyar ajkú tanulókat még erősebben fenyegeti.
A nem elégséges nyelvismeret, az iskolai nyelvváltozat nem megfelelő szin¬
tű alkalmazásának képessége a magyar gyermeket is sújthatja, ám a nem
magyar anyanyelvű gyerekek nyelvi hátrányának, a magyarnyelv-ismeret
hiányának a fokozatos leküzdése egészen más módszerekkel valósítha¬
tó meg, mint a magyarországi, magyar származású, többnyire magyar
vagy kisebbségi anyanyelvű, de a magyart is beszélő gyermekek esetében.
Hibás gyakorlat tehát a magyarul nem tudó gyerekek együttes fejleszté¬
se a nyelvi felzárkóztatásra szoruló magyar diákokkal: legyen szó akár
egyetlen tanulóról, a magyartanítást elkülönítetten, a magyar mint idegen
nyelv tanításának módszereivel kell megvalósítani. Minden ilyen tanuló

+ 67 +