OCR Output

5.7. A KÜLÖNBÖZŐ FEJLESZTÉSI TERÜLETEK...

és hangképző fejlesztés során az auditív képzetekkel, például zörejekkel,
ällat-, hangszer-, emberhangokkal (nö, ferfi, gyermek, idös, fiatal) dolgo¬
zunk. A feladat célja a hallott jelenségek megkülönböztetése és szavakhoz
rendelése, a szóalakok gyakorlása és a lexikai hálózatosodás erősítése.
A vizuális észlelés- és figyelemfejlesztés a kontextualizáltsága miatt jól tá¬
mogatja a lexikai elemek és a nyelvi formák összekapcsolását. Kép-, rövid
filmrészlet- vagy a csoporttagok leírása hatékony gyakorlást tesz lehetővé,
bizonyos, nyelvtani szempontból célzottan kiválasztott és következetesen
alkalmazott pedagógusi nyelvhasználat mellett, mint például Kinek van
nadrágja szoknyája? Láttok valamit a képen, ami kék és kerek? Válogasd ki
a sötétebb színűeket, mint ez! Csoportosítsd a gyerekeket!

A rész-egész kapcsolat megfigyelése a környező világról való tudás¬
ban gyökerezik. A kisgyermeknek egyrészt tapasztalatokat kell szerezni
e viszonyrendszerekről, majd ezekhez a képzetekhez nyelvi elemeket kell
tudnia rendelni. A gyakorlás nehézsége abban áll, hogy a rész-egész
kapcsolatok kiépüléséhez szükség van a nyelvi input valamilyen mértékű
értésére, és a nyelvi formák jelentésmegkülönböztető szerepében való
eligazodásra. Különféle kirakós játékokkal, csoportosításos feladatokkal
ismertethetjük fel a bútorokat, a ház, a város, az óvoda részeit. Az alak¬
állandóság felismerése, hasonlóan a rész—egész kapcsolat megfigyelésé¬
hez, előzetes tudást igényel a gyermektől, amelyre a pedagógus építeni
tudja a fejlesztő munkát. Ha nem igazodik el a feladatban a kisgyermek,
akkor a tudás tapasztalaton alapuló vázának kiépülését is segíteni kell.
Egy példa erre: kirakós játék közben a képen kirajzolódik, hogy egy ló
ugrik át egy akadályon: Mi lehet ez? Ez talán egy ló, vagy inkább szamár?
A kérdésre zavarodottan néz a kisgyermek, mert nem ismeri a ló és a sza¬
márszavak közötti különbséget; vagy nem tudja, mi a különbség egy ló
és egy szamár között (a szamár nem szokott akadályon átugrani). A fej¬
lesztési folyamat során ezekben a látszólag csak az alakbeli állandóságot
célzó feladatokban is megjelenik a világra- és nyelvre vonatkozó tudás.

Az auditív és vizuális memória fejlettsége segíti a graféma-—fonéma és
a fonéma—graféma megfeleltetés minél gyorsabb és precízebb kiépülé¬
sét (Schmidt 2019c: 36). Memóriagyakorlatokon keresztül juttathatjuk
el a kisgyermekeket a rövid és hosszú idejű auditív, vizuális és verbális
emlékezeti tároláshoz. A feladatok roppant sokszínűséget mutatnak, vi¬
szont minden esetben kapcsolódniuk kell a foglalkozás elején bevezetett
szókészlethez mint munkaanyaghoz. A vizuális emlékezet fejlesztése két